Jak prawidłowo pokonać zakręt? – Technika kierowania pojazdem.

Pokonywanie zakrętów to jeden z podstawowych elementów związanych z techniką kierowania pojazdem oraz najczęściej wykonywany manewr przez kierującego pojazdem podczas poruszania się po drogach. Jeśli prześledzimy statystyki policyjne to się okaże, że na zakrętach i łukach drogi dochodzi rocznie do około 5000 wypadków, w których to ginie ponad 700 osób a ponad 7500 jest rannych. Dlatego podczas pokonywania zakrętów należy bez względu na poziom umiejętności zachować zawsze szczególna ostrożność.

Zachowanie szczególnej ostrożności, ale również rozwagi i rozsądku, spowodowane jest ograniczona widocznością na zakręcie, brakiem oceny, co się dzieje za zakrętem, brakiem oceny (szczególnie u początkujących kierowców), z jaka prędkością można wejść w zakręt, aby panować nad pojazdem oraz przyczepnością nawierzchni. Przyczepność nawierzchni ma szczególne znaczenie podczas pokonywania zakrętów w okresie jesienno-zimowym, kiedy nawierzchnia jest ślizga i mokra, co znacznie utrudnia panowanie nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów. Należy jednak pamiętać, że i sucha nawierzchnia może być niebezpieczna. Rozsypany żwir lub piasek może być tak samo niebezpieczny podczas pokonywania zakrętów jak mokra czy oblodzona nawierzchnia drogi.

Podstawowe zagrożenia podczas pokonywania zakrętu

Jednym z podstawowych zagrożeń podczas pokonywania zakrętów jest tzw. „nie zmieszczenie się w zakręcie”. Oznacza to, że podczas pokonywania zakrętu tor jazdy pojazdu został zaburzony a auto nie zmieściło się na swoim pasie ruchu. Przyczyną nietrzymania właściwego toru jazdy może być zbyt duża prędkość (działanie siły odśrodkowej), co może spowodować wyrzucenie pojazdu na pas ruchu przeciwnego lub pobocze. Pokonywanie zakrętu zbyt blisko prawej krawędzi jezdni może spowodować wjazd na pobocze i utratę przyczepności pojazdu, co w rezultacie może doprowadzić nawet do dachowania.

Prawidłowe pokonanie zakrętu

Generalna zasada właściwego doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów to wykonanie manewru po możliwie łagodnym łuku. Prawidłowy tor jazdy podczas pokonywania zakrętów rozpoczynamy od zewnętrznej części pasa a w połowie zakrętu zbliżamy się do wewnętrznej krawędzi naszego pasa ruchu. Podczas wykonywania tego manewru należy zmniejszyć prędkość a jeżeli zachodzi konieczność również bieg. W zakręty należy wchodzić z prędkością umożliwiającą panowanie nad pojazdem a jeżeli zakręt jest bardzo ostry (np. pod katem 90 stopni) prędkość zmniejszamy do 20-25 km/h i redukujemy bieg na drugi. Wyhamowanie pojazdu oraz redukcja biegu powinna nastąpić przed wejściem w zakręt. Nie redukujemy biegu podczas pokonywania zakrętu. Podczas pokonywania zakrętu można delikatnie hamować. Gazu można dodać w połowie zakrętu lub przy wyjściu z zakrętu. Uzależnione jest to od wielkości zakrętu, umiejętności kierującego oraz widoczności.

Prawidłowe pokonanie zakrętu na egzaminie

  • Zwolnić i zredukować bieg przed wejściem w zakręt;
  • Dostosować prędkość do zakrętu a jeżeli sprawia to problem należy wchodzić w zakręty z prędkością 20-25 km/h;
  • Utrzymywać tor jazdy bliżej prawej krawędzi jezdni podczas skrętu w prawo;
  • Utrzymywać tor jazdy bliżej środka jezdni na drodze dwukierunkowej lub bliżej lewej krawędzi na drodze jednokierunkowej podczas skrętu w lewo oraz użyć właściwego kierunkowskazu;
  • W zakręty nie należy wchodzić na wciśniętym (włączonym) sprzęgle lub na tzw. luzie;
  • Utrzymywać jednolity tor jazdy, wystrzegać się chaotycznego operowania kierownicą;
  • Przy wyjście z zakrętu lekko dodać gazu i stopniowo zwiększać prędkość.

W nowoczesnych samochodach montowane są różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Takim systemem może być kontrola trakcji ESP, system 4Control czy choćby napęd 4×4, ale należy pamiętać, że żaden system nie zastąpi zdrowego rozsądku i wyobraźni na drodze.

Artykuł znaleziono poprzez poniższe frazy:

  • technika kierowania pojazdem (63)
  • jak pokonywac zakrety (22)
  • pokonywanie zakrętów (14)
  • Jak skręcać na skrzyzowaniach (1)

Dodaj komentarz

Przeczytaj inne:
Najczęściej popełniane błędy na egzaminie na prawo jazdy

Egzaminatorzy rożnych ośrodków WORD po opracowaniu ankiety, która dotyczyła najczęściej popełnianych błędów na egzaminie na prawo jazdy, udostępnili wyniki tej...

Mniej inteligentni zdają za pierwszym razem.

Według psychologa transportu Andrzeja Markowskiego osoby z ilorazem inteligencji 90 częściej zdają egzamin na prawo jazdy od tych z ilorazem...

Zamknij