Jak prawidłowo hamować samochodem? Podczas egzaminu na prawo jazdy występują dwa zadania egzaminacyjne związane z procesem hamowania. Pierwsze zadanie polega na rozpędzeniu samochodu do 50 km/h i zatrzymaniu w miejscu wyznaczonym przez egzaminatora, a drugie to hamowanie awaryjne.
Hamowanie to proces zatrzymania pojazdu mający decydujące znaczenie w bezpiecznym poruszaniu się po drodze. Efektywne hamowanie samochodem zależy przede wszystkim od umiejętności oraz doświadczenia kierowcy, umiejętności przewidywania sytuacji na drodze, zdolności do szybkiej oceny odległości od pojazdu, przeszkody oraz opanowania przynajmniej jednej techniki hamowania pojazdem.
Na proces zatrzymania pojazdu składają się takie elementy jak: czas reakcji, zadziałanie układu hamulcowego oraz droga hamowania. Wszystkie te elementy składają się na drogę zatrzymania pojazdu, która przy 50 km/h wynosi 30-33 metry. Czas reakcji to reakcja kierowcy, wynosząca średni 1 sekundę, na jakieś zdarzenie na drodze i położenie nogi na pedale hamulca. W tym czasie przy 50 km/h samochód przejeżdża średnio 13 metrów. Zadziałanie układu hamulcowego to około 4 metrów przy prędkości 50 km/h. Łatwo, więc wyliczyć, że droga hamowania pojazdy wyniesie około 12-15 metrów.
Jak prawidłowo hamować samochodem? – Zadania egzaminacyjne:
- zatrzymanie w miejscu wyznaczonym – należy samochód rozpędzić
do 50 km/h(już nie obowiązuje) i zatrzymać w miejscu wskazanym przez egzaminatora. W czasie wykonywania zadania należy ocenić odległość od miejsca, w którym trzeba się zatrzymać zdjąć nogę z gazu, a potem wcisnąć hamulec. Sprzęgło wciskamy dopiero, gdy obroty silnika spadną do wartości około 1200 lub poczujemy lekkie drżenie samochodu. Podczas tego zadania należy pamiętać, aby nie hamować gwałtownie i dojechać do prawej krawędzi jezdni. Przy dojeżdżaniu do prawej krawędzi jezdni nie ma potrzeby sygnalizowania tego prawym kierunkowskazem, ponieważ nie zmieniamy pasa ruchu, ani kierunku jazdy; - hamowanie awaryjne – podczas egzaminu należy samochód rozpędzić do prędkości, co najmniej 50 km/h i po usłyszenie sygnału „STOP” lub podobnego osoba egzaminowana musi energicznie nacisnąć hamulec, doprowadzić do zatrzymania pojazdu w jak najkrótszym czasie, w ostatniej fazie hamowania wcisnąć pedał sprzęgła, aby nie dopuścić do unieruchomienia silnika. Po zatrzymaniu, upewnić się o możliwości jazdy i kontynuować jazdę. Zadanie to nie zostanie zaliczone, jeżeli sprzęgło zostanie wciśnięte jako pierwsze, początkowa siła hamowania była zbyt mała, brak reakcji na polecenie egzaminatora, podczas hamowania silnik zgasł oraz jeśli w trakcie tego manewru obydwie ręce osoby egzaminowanej nie spoczywały na kierownicy. Zadanie to może być wykonywane na placu manewrowym. Egzaminator może odstąpić od wykonania hamowania awaryjnego w sytuacji, kiedy warunki atmosferyczne lub warunki ruchu drogowego nie pozwalają na bezpieczne wykonanie manewru.
Rodzaje techniki hamowania:
- Hamowanie normalne – polega na ciągłym, stopniowym wywieraniu nacisku na pedał hamulca bez wyłączania (wciskania) sprzęgła, które wyłącza się w ostatniej fazie hamowania. Taki sposób hamowania jest efektywny, ponieważ mamy dwa systemy hamowania (hamulec zasadniczy i hamowanie silnikiem) oraz ekonomiczny, ponieważ w nowoczesnych samochodach nie zużywa się w ogóle paliwa podczas hamowania silnikiem. Hamowanie silnikiem oszczędza paliwo w porównaniu z hamowaniem hamulcem nożnym na luzie;
- Pulsacyjne – polegające na naciskaniu i zwalnianiu pedału z dużą częstotliwością. Hamowanie takie ma przeciwdziałać blokowaniu się kół i umożliwić sterowanie pojazdem na śliskiej nawierzchni. Nowe samochody wyposażone są w system zapobiegający blokowaniu się kół ABS, który włącza się (wyczuwa się lekkie pulsowanie pedału hamulca) w momencie utraty przyczepności kół na śliskiej nawierzchni. Dzięki temu systemowi można jednocześnie hamować i kierować pojazdem. Należy jednak pamiętać, że system ABS wydłuża drogę hamowania;
- hamowanie silnikiem – polega na wytracaniu prędkości poprzez zdjęciu nogi z gazu i nierozłączanie układu napędowego (nie wciskaniu sprzęgła). Hamowanie silnikiem to dobry nawyk, który można stosować w codziennej jeździe samochodem. W przypadku jazda w górach lub jazda w dół z dużych wzniesień należy zawsze hamować silnikiem;
- Eko-jazda czyli hamowanie biegami – polega na redukcji biegów na niższe, pozwala uniknąć poślizgu na śliskich powierzchniach na przykład w zimie podczas jazdy po śniegu lub lodzie.
Bardzo fajny artykuł, dziękuję.
Przy hamowaniu awaryjnym może zgasnąć silnik! Chodzi o to w tym zadaniu by jak najszybciej się zatrzymać co w sytuacji na drodze może się wydarzyć, np.szybko wbiegający pieszy na jezdnię to wciskamy hamulec do oporu należy się zatrzymać i to bez względu na to czy użyjemy sprzęgła czy zgaśnie silnik, wolę by zgasł mi silnik i nie potrącić nikogo
Oczywiście ale artykuł był pisany kiedy obowiązywały stare zasady egzaminowania w których, co prawda nie mówiło się o tym, że ślinik nie może zgasnąć ale wymagało się mozliwości kontynuowania jazdy. Aktualnie hamowanie awaryjne nie jest obowiązkowe na egzaminie i raczej egzaminatorzy nie wykonują tego zadania.