Początki motoryzacji

Początki motoryzacji – ponieważ od zarania swych dziejów człowiek dążył do tego, aby móc przenosić się z jednego miejsca na drugie oraz przemieszczać potrzebne mu do życia przedmioty szybciej i sprawniej oraz w większych ilościach.

Od wynalezienia koła około 4000 lat p.n.e. praktycznie aż do XIX wieku n.e. ten genialny wynalazek funkcjonował w skonstruowanym w oparciu o nie pojeździe, którego napęd zawsze stanowiła siła napędowa ludzkich mięśni lub zwierząt pociągowych. Wtedy to odwiecznie nurtująca ludzi myśl uniezależnienia się od żywej siły pociągowej zaczęła nabierać realnych kształtów.

I chociaż wcześniej, ponieważ od chwili opatentowania maszyny parowej przez Jamesa Watta w drugiej połowie XVIII wieku próbowano zastosować napęd parowy w wielu ówczesnych konstrukcjach samojezdnych. Takich jak dyliżansy parowe: Gurneya – 1825 rok i Churche – 1833 rok oraz Hilla – 1839 rok w Anglii i Dietza – 1834 rok i Dasda – 1835 rok. To jednak ich mała sprawność przy wielkiej uciążliwości stosowania sprawiły, że z czasem zaniechano ich konstruowania na rzecz pojazdów z silnikiem spalinowym.

Początki motoryzacji
Początki motoryzacji

W roku 1889 Daimler buduje powóz silnikowy (tzw. Daimler Stahlad-Wagen), który powszechnie uznany jest za pierwowzór współczesnego samochodu. Miał on dwucylindrowy motor z widlastym układem cylindrów o pojemności skokowej 565 centymetrów sześciennych i mocy 1.6 KM przy 900 obr/min. Chłodzony był wodą obiegającą rurami, z których zbudowane było podwozie, tłoczoną za pomocą pompy wirnikowej.

Umiejscowiony przed tylną osią pojazdu silnik napędzał tylne koła poprzez sprzęgło stożkowe z okładziną skórzaną, czterobiegową skrzynię biegów i napędowe koła zębate.

Pojazdem kierowano za pomocą rumpla (specjalna dźwignia podobna do steru jachtowego). Zastosowano koła stalowe typu rowerowego z obręczą z pełnej gumy (ogumienie pneumatyczne nie było wówczas jeszcze znane).

Silnik tego pojazdu – rzeczywiście szybkobieżny jak na te czasy zakończył okres kilkuletniej pracy Daimlera oraz jego współpracowników. Stając się równocześnie powszechnym wzorem dla późniejszych konstrukcji silnikowych na całym świecie.

Podobne wyścigi zaczęto organizować w Stanach Zjednoczonych przez jeden z poczytnych amerykańskich dzienników w roku 1895. Na trudnej, ponieważ rozgrywanej zimą, z Chicago do Evanston o długości 52 mil i z powrotem trasie, wygrała bryczka Durye’a a drugim był pojazd motorowy Benza.

Wydarzenia te, a także założenie w roku 1895 we Francji pierwszego na świecie klubu automobilowego (ACF), spowodowały, że silnikowe pojazdy benzynowe coraz znaczniej i powszechniej wypierały te o na-pędzie parowym czy elektrycznym, stając się powszechnym po dzień dzisiejszy środkiem lokomocji i transportu.

Samochód i parowóz początkowo miały wspólną historię. Publikacje poświęcone obu pojazdom, jako ich praprzodków wymieniają te same parowe konstrukcje. Rodzaj napędu sprawił, że miały one wkład w rozwój kolei, a brak szyn wskazywał na ich związek z dzisiejszymi samochodami. Już w 1770 roku francuski oficer Nicolas Cugnot zbudował trójko-łowy pojazd parowy. 

Była to jednak na dzisiejsze standardy konstrukcja bardzo prymitywna, ale niewątpliwie poruszała się sama i mogła osiągać prędkość 4km/h. Szesnaście lat później młody angielski inżynier William Murdock przeprowadził próby z napędzanym parą pojazdem zabawką. Pracujący w wytwórni pomp parowych Murdock skonstruował model 30-centymetrowej wysokości z silnikiem o stosunkowo dużej mocy.

Karl Benz

Karl Benz – Początki motoryzacji

Anglik postanowił wypróbować swój wynalazek na ulicy i z przerażeniem stwierdził, iż nie jest w stanie dogonić szybko poruszającego się pojazdu. Mknąca przez miasto zabawka tak prze-straszyła miejscowego księdza, że umarł na zawał serca.

Pod naciskiem okolicznych mieszkańców i Jamesa Watta, (który zastrzegał sobie patent na maszyny parowe używane do przewożenia osób, ale nie prowadził nad nimi prac) Murdock zrezygnował z dalszych eksperymentów.

Następny milowy krok w historii samochodu stanowiła lokomotywa drogowa skonstruowana w 1801 roku przez Anglika Richarda Trevithicka. Dzięki wysokoprężnemu silnikowi pojazd Trevithicka był jak na owe czasy konstrukcją nowoczesną.

Wynalazca zaprezentował go zaskoczonym mieszkańcom Londynu, a w 1804 roku po-stawił lokomotywę drogową na torach. Od tego momentu historia samochodu i historia parowozu potoczyły się dwiema różnymi drogami.

Dodaj komentarz

Przeczytaj inne:
Wymagane dokumenty aby przystąpić do egzaminu na prawo jazdy

Egzaminy na prawo jazdy odbywają się w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.Ponieważ nie obowiązuje rejonizacja, można zgłosić się do dowolnego WORD...

Jak wybrać dobry ośrodek szkolenie kierowców?
Jak wybrać dobry ośrodek szkolenie kierowców?

Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? Dobry ośrodek szkolenia kierowców. Wybór szkoły nauki jazdy to poważna decyzja. Od niej w...

Zamknij