Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy?

Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy? Zawsze przed wakacyjnym wyjazdem wielu kierowców stając przed koniecznością poprowadzenia samochodu z przyczepą lub przyczepą kempingową zastanawia się: czy moje prawo jazdy uprawnia mnie do kierowania takim zestawem? Wokół tego tematu narosło sporo mitów. Zwłaszcza dotyczy to sytuacji, gdy chcemy ciągnąć przyczepkę za swoim samochodem osobowym o masie całkowitej do 3,5 t, mając najpopularniejszą kategorię prawa jazdy, kategorię B.

Przyczepa jest pojazdem kołowy, który nie jest wyposażony we własnego silnika i przystosowany do ciągnięcia przez inny pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest tzw. przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg, która nie posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej), powyżej 750 kg muszą być obowiązkowo wyposażone w hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy kategorii B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;

Dowód rejestracyjny
Dowód rejestracyjny

F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu

O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (hamulec najazdowy nie spełnia tej definicji)

O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, jaką można holować

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy jest większa niż wpis w rubryce O.2, to przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.

Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy? Oznaczenia kodów zastosowanych we wzorze dowodu rejestracyjnego

A – numer rejestracyjny pojazdu,
B – data pierwszej rejestracji pojazdu,
C – dane dotyczące posiadacza dowodu rejestracyjnego i właściciela pojazdu obejmują wydruk
następujących kodów i danych:

  • C.1.1 – nazwisko lub nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego*),
  • C.1.2 – numer PESEL lub REGON,
  • C.1.3 – adres posiadacza dowodu rejestracyjnego,
  • C.2.1 – nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu,
  • C.2.2 – numer PESEL lub REGON,
  • C.2.3 – adres właściciela pojazdu,

D – dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:

  • D.1 – marka pojazdu,
  • D.2 – typ pojazdu:
    • – wariant, jeżeli występuje,
    • – wersja, jeżeli występuje,
  • D.3 – model pojazdu,

E – numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy),
F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu**), wyłączając motocykle i motorowery (w kg),
F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg),
F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg),
G – masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż kategoria M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg),
H – okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie,
I – data wydania dowodu rejestracyjnego,
J – kategoria pojazdu,
K – numer świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli występuje,
L – liczba osi,
O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
P.1 – pojemność silnika (w cm3),
P.2 – maksymalna moc netto silnika (w kW),
P.3 – rodzaj paliwa,
Q – stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów,
S.1 – liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy,
S.2 – liczba miejsc stojących, jeżeli występuje.

Jakie przyczepy można holować?

Wygląda to na dosyć prostą sprawę, wystarczy spojrzeć w rubrykę O.1 ( DMC przyczepy hamowanej ) lub O.2 ( DMC przyczepy niehamowanej ) i już wiadomo jaką przyczepę można ciągnąć. No niestety nie jest to takie proste. Otóż według polskich przepisów hamulec najazdowy nie spełnia definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. Przyczepy, które można holować samochodem wyposażone są tylko w hamulec najazdowy. W takiej sytuacji stosowne rozporządzenie wskazuje, że stosunek DMC pojazdu i DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1.

Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy?

Nowe zmiany po 19 stycznia 2013 roku

Po 19 stycznia 2013 roku pojawiły się nowe możliwości wraz z wejściem w życie nowej ustawy o kierujących, która zwiększa możliwości ciągnięcie przyczep dla posiadaczy kategorii B. Pozwala ona na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg. Wynika to z faktu, że nowe samochody mogą mieć masę całkowitą równą 3500 kg plus do tego ciężar przyczepki lekkiej 750 kg daje w sumie 4250 kg.

Holowanie przyczep - kategorie prawa jazdy
Infografika: Holowanie przyczep

Zostało też wprowadzone nowe uprawnienie, a mianowicie kategoria B96, które pozwala na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepki pod warunkiem, że auto holujące przyczepę musi mieć o 33% wyższą masę od przyczepy holowanej. Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B96 wystarczy założyć profil kierowcy i zapisać się na egzamin w ośrodku egzaminowania.

Egzamin jest identyczny jak egzamin na kategorię B+E, ale w przypadku kategorii B96 nie ma obowiązku uczestniczenia w żadnym kursie nauki jazdy. Kategoria B+E daje większe możliwości, ponieważ można ciągnąć przyczepy o DMC do 3500 kg autem o DMC do 3500 kg. W praktyce dla większości kierowców wystarczy tylko prawo jazdy kategorii B96. Należy jednak pamiętać, że samochód musi być cięższy niż przyczepa z hamulcem najazdowym. Aby obliczyć, jaką maksymalnie ciężką (DMC przyczepy) przyczepę można ciągnąć należy podzielić DMC pojazdu przez 1,33. Na przykład dla auto o DMC 2100 kg można holować przyczepę o DMC 1578 kg.

Masy aut i przyczep: niezbędne kategorie praw jazdy

  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa ≤ 750 kg  ≤ 4250 kgKategoria B 
  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa > 750 kg ≤ 3500 kgKategoria B 
  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa (> 750 kg > 3500 kg ) ≤ 4250 kg  – Kategoria B96 
  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa > 750 kg > 4250 kg  – Kategoria B + E

O czym należny pamiętać przy holowaniu przyczep

  1. Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 4250 kg (auto 3500 kg + przyczepa lekka 750 kg);
  2. Jeśli ciągniemy przyczepę ciężka powyżej 750 kg całość zestawu nie może przekroczyć 3500 kg;
  3. Jeśli całość zestawu przekracza 3500 kg to konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B + E (z zastrzeżeniem punktu pierwszego);
  4. Kategoria B96 upoważnia do ciągnięcie przyczep powyżej 750 kg, ale nie większej niż 3500 kg z zachowaniem stosunku DMC pojazdu do DMC przyczepy 1,33:1, czyli DMC pojazdu musi być większe o 33% od DMC przyczepy, a DMC całego zestawu nie może przekroczyć 4250 kg;
  5. Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu;
  6. Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy;
  7. Długość dwuczłonowego zestawu nie może przekroczyć 18,75 metra;
  8. Bezpieczeństwo jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy;
  9. Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce:
    • poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h
    • poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h
    • droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h
    • droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h

Artykuł znaleziono poprzez poniższe frazy:

  • kategorie prawa jazdy\ (171)
  • Hamulec najazdowy (50)
  • prawo jazdy b96 (16)
  • przyczepa lekka (16)
  • kat c masa przyczepy (1)

150 komentarzy do wpisu „Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy?”

  1. A co jeśli w dowodzie nie ma O.1 i O.2 i nie da się w żaden sposób ustalić tych parametrów bo auto zostało sprowadzone z USA a auto ma hak? Stosujemy przelicznik 1:1.33?

    Odpowiedz
  2. a co w przypadku BUSa z duzą przyczepą? 3500kg + 3500kg na kategorii B+E ?
    w nowym kodeksie drogowym nie ma juz wzmianki o wspolczynniku cieżaru pojazdu holujacego 1.33 wzgledem masy rzeczywistej przyczepy

    Odpowiedz
  3. Witam jak wygląda sprawa gdy w dowodzie samochodu mam :
    G: 1010kg (MW)
    F1 : 1500kg
    F2: 1500 kg
    F3: —

    Q1 1000kg, Q2 500kg.

    Chcę podpiąć przyczepę lekką , która w dowodzie rejestracyjnym ma parametry:
    Masa własna 750kg
    DMC : 750kg
    ładowność : 0 kg
    (podobno tak się obchodzi przepisy przy rejestracji przyczep z zachodu, realnie DMC przyczepy wg producenta 800kg DMC ale na tabliczce znamionowej faktycznie 750kg)

    Czy mogę normalnie tym jechać ?
    Prawko B mam 🙂

    Odpowiedz
  4. Panie Dariuszu, warto wspomnieć też żeby uważać z przyczepą w innych krajach europejskich, bo na naszą kategorie B do Czech nie wjedziemy z żadną przyczepą, trzeba mieć uprawnienia BE nawet nie wiem czy kod B96 tu coś pomoże.

    Odpowiedz
  5. w tych przepisach powinna być stosowana zasada życiowa:możliwość prowadrzenia dopuszczalnego ciężaru zestawu w danym momencie z uwzględnieniem proporcji mas pojazdu ciągnącego i masy przyczepy wraz z ładunkiem oraz stosownej kategorii prawa jazdy.Inaczej jest to pole do interpretacji psucia relacji Policjant-Obywatel i mniej kombinacji.A wartość DMC jak ktoś już słusznie zauważył dotyczy maksymalnego(dopuszczalnego) technicznego udżwigu sprzętu wraz z masą własną.Przykład na logikę:auto-3500kg+przyczepa 750kg kat.”B” a auto F1-2500kg; O1-2000kg +przyczepa 1000kg zkat .b;c-gdzie sens gdzie logika?

    Odpowiedz
  6. Witam parametry w DWR F1 2125 F2 2125 F3 3895 G 1555 O1 1700 O2 750 diagnosta nie chce mi podbić BT ponieważ on oblicza O1 z tabliczki znamionowej od F3 odjmuje F2 i jemu wychodzi F3 1770 chociaż homologacja i instrukcja dla tego auta mówi o 1700 i teraz mam problem auto audi a4 b8 z 2011 r do tej pory było ok. Czy może mi robić problem czy to jego złośliwość.Pozdrawiam i proszę o komentarz.

    Odpowiedz
    • Witam, nie jestem diagnostą więc ciężko mi się do tego odnieść. Nie spotkałem się jeszcze aby diagnosta kwestionował wpisy wydziały komunikacji w dowodzie rejestracyjnym więc można domniemać, że jest złośliwy. Myślę, że wydział komunikacji udzieli Panu bardziej wyczerpujących informacji.

      Odpowiedz
  7. Witam . Pol dnia spedzilem przed monitorem oraz nawet zadzwoniłem do itd i mam dylemat. mam w DR F1. 3,5t F2. 3,5t F3, 5,5t O1, 2t i O2, 750kg.
    jeżeli pole O1, określa maksymalna masę przyczepy z hamulcem 2t czy mogę ciągnąc przyczepę o DMC 2,5t nie przekraczając wartości z DR O1. dzwoniąc na itd , pan inspektor sam nie wiedział bo art 62. kd mówi o rzeczywistej masie a nie o dcm. według mnie dopuszczalna masa przyczepki to są wytyczne producenta do jakiej zezwala na poruszanie się po drogach tego pojazdu. Pozdrawiam a w polu 01. nie ma nic o dmc tylko o max. masie przyczepy , czyli np. 500kg przyczepa plus 1500 kg ladunek. pozdrawiam

    Odpowiedz
    • No tak ale ja bym to oceniał w kontekście kategorii prawa jazdy a tu pisze się o DMC czyli Dopuszczalnej Masie Całkowitej. W rozmowie z policjantami zawsze słyszę iż oni biorą zawsze pod uwagę DMC zestawu. Według mnie nie może Pan ciągnąć takiego zestawu jeśli nawet rzeczywista masa zestawu nie przekracza ograniczenia w O1.
      No i właśnie mamy przykład jak skomplikowane i niespójne jest polskie prawo, że nawet pracownicy odpowiednich służb inaczej je interpretują lub nie potrafią tego zrobić.

      Odpowiedz
  8. Witam , posiadam samochód o następujących parametrach F1 – 2130 kg / f2 – 2130 kg / f3 – 3800 kg / G 1570 kg / Q1- 1700 kg / Q 2 – 750 .

    chciałbym się dowiedzieć o jakim całkowitym ciężarze z lawetą mogę przewozić auta na lawecie z hamulcem najazdowym .

    Pozdrawiam Kamil

    Odpowiedz
  9. Dzień Dobry.

    Mam pytanie w dowodzie rejestracyjnym mam podane :
    – F.1 – 1570 KG
    – F.2 – 1570 KG
    – G – 1055 KG
    – 0.1 – 800 KG
    – 0.2 – 450 KG,
    czy mogę kupić do tego pojazdu przyczepkę o DMC 750 kg, np Neptun PRATIK model N7-236 ptw, gdzie w nawiasie podano DMC 400-750 kg, jak wygląda także rejestracja tej przyczepy względem w/w pojazdu?

    Odpowiedz
  10. siemka
    passat 2,8 v6 4motion masa własna 1749
    max masa całkowita 2190
    na haku z hamulcem 1800 kg
    jaka lawete moge podpinać by wiesc auto 1200kg ? (na lawecie?

    Odpowiedz
    • Przy określeniu zestawu potrzebne jest DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita) pojazdu i przyczepy. Jeśli przyjmiemy, że DMC przyczepy to 1800 kg to DMC auta powinny wynosić 2400 kg (33% wiecej niż DMC przyczepy). Ale wtedy całość zestawu przekracza 3500 kg a nie przekracza 4250 kg potrzebne więc będzie prawo jazdy kategorii B96 aby ciągnąc taki zestaw.

      Odpowiedz
  11. Witam, posiadam samochód o następujących parametrach: F.1 – 1880, F.2 – 1880 (DMC), O.1 – 1500 (z hamulcem), O.2 – 750 (bez hamulca). Czy posiadając kategorię B mogę ciągnąć lawetę o DMC 1400 kg (z hamulcem najazdowym, masa własna 320 kg, ładowność 1080 kg).
    Chcę takim zestawem wozić samochód o masie własnej dokładnie 1080 kg.
    Wydaje mi się, że teoretycznie tak – DMC samochodu/1,33 = 1413, czyli mogę ciągnąc lawetę o DMC 1400 kg z hamulcem najazdowym.
    Na tabliczce samochodu jest podana masa zestawu 3380 kg

    Odpowiedz
    • Jeśli na tabliczce znamionowej jest podana wartość zestawu 3380 kg to ja bym tej wartości nie przekraczał. Producent wie co pisze.
      Co do pytania to może Pan ciągnąć taki zestaw z kat. B ponieważ całość nie przekracza 3500 kg, ale te 13 kg różnicy dla kontrolującego może mieć kolosalne znaczenie.

      Odpowiedz
  12. witam mam zamiar kupić przyczepke dwu osiową do passata na kat B z dowodu obliczyłem ze moge podczepić zestaw nie przekaraczjący 3498 kg auto +przyczepka , DMC pojazdu do 1998 czyli moge doczepić przyczepke o DMC 1500 kg z hamulcem i teraz pytanie moje czy ta przyczepka ma być zarejestrowana do 750 kg czy np do 1500 bo już się pogubiłem tak aby nikt się nie prrzyczepił

    Odpowiedz
  13. witam. w Niemczech kat C uprawnia do prowadzenia zestawu pojazdów o łącznej masie dmc 6500 czy 7500 kg. jak jest w Szwajcarii? nasze przepisy też mówią że kat c -kierujący sam specjalnym może ciągnąc przyczepę do dmc 7500kg? czy zapis niemiecki można użyć w całej uni?

    Odpowiedz
    • Jak to jest w Szwajcarii to nie wiem a przepisów z Niemiec nie można stosować w całej Unii. Każdy kraj ma swoje przepisy.

      Do kierowania zespołem pojazdów specjalnych lub pojazdów przeznaczonych do celów specjalnych składającym się z pojazdu kołowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i przyczepy specjalnej nieprzekraczającej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej uprawnia prawo jazdy kategorii C.

      Odpowiedz
  14. Bardzo prosze o porade. Mam samochod Ford Tourneo Connect (1.6 EcoBoost) z o nastepujacych parametrach:
    F1=2320, F2=2320, F3=2920, G=1567
    oraz
    O1=742 i O2=740 (?!)

    Probowalem otrzymac jakies wyjasnienie oraz sprostowanie dlaczego w tak duzym samochodzie sa tak niskie roznice w masach przyczep. Niestety ten model tak ma i nawet interwencja u producenta w Niemczech nic nie pomogla.

    W zwiazku z powyzszym mam pytanie:
    Czy moge legalnie cignac przyczepe z hambulcem badz bez hamulca (kuriozalna roznica 2kg), jezeli przyczepa ma DMC=750kg?
    Z gory dziekuje za odpowiedz (chociaz juz domyslam sie jaka ona bedzie) 😉

    Nadmienie jeszcze, ze uzyskalem informacje iz (w Niemczech) moge wypozyczyc jakakolwiek przyczepe tylko MASA RZECZYWISTA nie moze przekroczyc DMC. Jeszcze tego nie zdarzylem zweryfikowac w rzadnym Urzdzie ale tak twierdza niemieccy koledzy.

    Odpowiedz
    • No niestety ale muszę Pana zmartwić ale nie może pan ciągnąc takiej przyczepy. No właśnie tak jak Pan pisze, jeśli masa rzeczywista nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej dopuszczonej przez producenta pojazdu, inaczej może dojść do uszkodzenie pojazdu i stworzenia zagrożenie w ruchu drogowym. Widocznie konstrukcja pojazdu nie umożliwia ciągnięcia przyczep o większym DMC. Można spróbować u diagnosty dopytać się czy jest jakaś możliwość zmiany tego stanu. Dla samochodów ciężarowych po wzmocnieniu (ale przeważnie jest to konstrukcja oparta na ramie) i dodatkowych badaniach można zmienić dane w rubryce O1.

      Odpowiedz
      • Dziekuje za odpowiedz.
        Samochod z tego co wiem konstrukcyjnie jest przystosowany do ciagniecia wiekszych mas (nawet do 1200kg), w zaleznosci od silnika. Tak wiec mniemam iz nie doszloby do uszkodzenia pojazdu gdybym uczepil i nawet zalatowal do nominalnej wartosci 750kg (te 8kg chyba nie mialoby tak ogromnego wplywu na konstrukcje) 🙂
        Nawet na tablicze znamienowej mam wybite wartosci od 650 do 800kg.

        Kwestia tyczy sie bardziej interpretacji przepisow. Czy wynajmujac przyczepke o DMC=750kg przy ewentualnej kontroli zostanie mi wreczony Mandat czy nie. Ale domyslam sie ze tutaj wszystko lezy w naturze i podejsciu do zycia osoby sprawdzajacej :///

        Pozwole sobie powtorzyc pytanie, czy ma Pan wiedze jak to wyglada u naszych zachodnich sasiadow w Niemczech?

        Odpowiedz
        • Co do mandatu oto oczywiście można otrzymać. Co do Niemiec to zgodnie z dyrektywą unijną 2006/126/WE można ciągnąc z kat. B zestaw do 3,5 T oraz przyczepę lekką do 4,25 T ale obawiam się, ze będzie potrzebne prawo jazdy kat. B96. Takie prawo jazdy można zrobić idą tylko na egzamin państwowy.

          Odpowiedz
  15. Witam. Jestem też w kropce, dzwonię w wiele miejsce i dostaję różne odpowiedzi i sam nie wiem co mam robić. Sprawa u mnie wygląda następująco:
    Potrzebuje ciągną przyczepę jednoosiową z hamulcem najazdowym o masie całkowitej 1200kg, a w dowiedzie od samochodu mam takie info:
    G – 1386kg masa samochodu
    F.1/F.2 – 1880kg dopuszczalna masa całkowita pojazdu
    F.3 – 3180kg dopuszczalna masa zespołu pojazdów
    Q.1 – 1300kg maksymalna masa przyczepy z hamulcem
    … czyli tak naprawdę wszystko by się zgadzało na moje oko. Proszę o poradę>>>

    Odpowiedz
  16. Jak wygląda sprawa gdy 33% DMC pojazdu jest większe niż wartość w O.1. Np jak na załączonym w artykule dowodzie 1525kg/1,33=1146kg gdzie O.1=900kg. Czy zgodnie z tym mogę doczepić przyczepę 900kg czy 1100kg?

    Odpowiedz
    • Jeśli chodzi o dwuosiową przyczepę to ustawa o kierujących nie precyzuje jaką przyczepę można ciągnąc z kategorią B. Posiadając kategorię B można ciągnąć przyczepę lekką i inną niż lekkie pod warunkiem ze zestaw nie przekroczy 4250 kg – łącznie z ładunkiem.
      Podstawa prawna – Dz.U. 2011 Nr 30 poz. 151

      Odpowiedz
      • witam
        a samochod f1=f2 – 2190kg f3 – 3790kg q1-1600 kg q2-750kg
        przyczepa typu rydwan (dwuosiowa) – 1400 kg

        czy prawojazdy kat.B wystarczą?

        Odpowiedz
        • ale wartość przyczepy i samochodu nie przekracza 4250. tylko wynosi 3590 czyli przekracza wartość 3,5 tony o 90 kg

          Odpowiedz
          • Aby ciągnąć zestaw do 4250 potrzebne jest prawo jazdy kat. B96 – Ustawa o kierujących Art.6 ust.2. Wszystko jest dokładnie opisane w tym artykule punkt – „Masy aut i przyczep: niezbędne kategorie praw jazdy„.

    • Kategoria B – zestaw do 3500 kg z tym, że DMC pojazdu musi być większe od DMC przyczepy o 33% – pod warunkiem, że nie ma ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
      Kategoria B – zestawem pojazd o DMC 3500 kg i przyczepka lekka o DMC do 750 kg całość zestawu nie może przekroczyć 4250 kg – pod warunkiem, że nie ma ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
      Kategoria C – zestaw pojazd o DMC powyżej 3500 kg plus przyczepka lekka o DMC do 750 kg

      Odpowiedz
  17. witam p. dariuszu, bardzo ciekawy artykuł, mam jednak pytanie. posiadam prawo jazy kat. B, samochod osobowy (w dowodze w pozycji O.1 widnieje masa 1315 kg a w pozycji G masa 1315 kg), jestem zainteresowamy holowaniem przyczepki jednoosiowej o masie ok 510 kg na której regulareni chce przewozić samochod osobowy o masie własnej 1000kg. czy jest to zgodne z prawem? jakie są ograniczenia w tym przypadku? dziekuje i pozdrawiam

    Odpowiedz
    • No właśnie ten artykuł odpowiada na zadane przez pana pytanie. Trzeba tylko na spokojnie przeczytać. Nie jestem w stanie Panu odpowiedzieć ponieważ podaje Pan masę własną przyczepki a istotna jest dopuszczalna masa całkowita. Bo wcale nie jest pewne, że na przyczepce o masie własnej 510 kg może Pan holować auto o DMC 1000kg. Ale domniemają, że przyczepka i auto to DMC 1510 kg to samochód którym mógł by pan holować taką przyczepę musi mieć DMC co najmniej 2000 kg więc zestaw nieznacznie przekracza 3500 kg. Trudno powiedzieć czy może Pan holować taki zestaw z kat. B.

      Odpowiedz
      • bardzo Panu dziękuję za odpowiedź, po przeczytaniu Pańskiego artykułu praktycznie wszystko jest dla mnie zrozumiałe, prośba o ostatnią podpowiedź: chce kupić auto o DMC (F1.) 1950 kg, z DMC przyczepy ciągniętej (0.1) 1800 kg, ale jestem zainteresowany ciągnięciem przyczepy (lawety) o DMC 1500 kg – tak wiec warunek DMC holownika + DMC przyczepy < 3,5 tony jest spełniony (prawo jazdy kat. B), przyczepa o DMC 1500 ma ładowność 1 tona, więc będę mógł nią przewieźć mała auto osobowe o G (masa własna) 985 kg. ale pojawia się pytanie: CZY MIMO WSZYSTKO MAX DMC PRZYCZEPY TO W TYM PRZYPAKU 1466 KG (rozumiane jako DMC holownika czyli 1905 kg/ 1.33) ? czy jednak nie? jest to dla mnie bardzo ważne, pozdrawiam i dziękuję

        Odpowiedz
  18. mam pytanie
    passat b6 waga auta 1600 +/- w dowodzie napisane ze moge podczepic 1800kg z hamulcem. daje 3400 moge podczepic lawete o wadze 1800 na kat.b bo przekracza wage pojazdu ciagnacego?

    Odpowiedz
    • Oczywiście, że nie.

      Podstawa prawna:

      kategorii C:
      a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej
      przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
      b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz
      z przyczepy lekkiej,
      c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

      Odpowiedz
  19. Witam
    Posiadam samochód który w dowodzie w polu O1 ma 1900 kg
    Przyczepa którą posiadam ma Maksymalną Masę Całkowitą = 2000 kg – przyczepa z Niewiadowa do przewozu łodzi. Masa Własna przyczepy to 498 kg. Masa przewożonej łodzi to max 1200 kg. Czyli masa przyczepy z ładunkiem to max 1700 kg. Czy w związku z tym mogę dokonać zmiany w dowodzie rejestracyjnym przyczepy i zmniejszyć jej MMC do 1900 kg ?
    Czy macie z tym jakieś doświadczenie ?
    Będę wdzięczny na pomoc.

    Odpowiedz
  20. Czy koniecznie muszę zmienić holownika?
    Przyczepa lekka 750 kg. natomiast auto może ciągnąć 700 kg. czy jak założę przyczepie hamulec najazdowy będę mógł legalnie ją ciągnąć? DMC przyczepy hamowanej to 2100 a bez hamulca tylko 700.

    Odpowiedz
    • Myślę, że po badaniach technicznych nie powinno być problemu. Na początek skontaktował bym się ze stacją diagnostyczną i porozmawiał o badaniach specjalistycznym dzięki którym można by podnieść DMC do 750 kg.

      Odpowiedz
  21. Witam,
    Przyczepa jednoosiowa z hamulcem najazdowym DMC – 1300kg.
    Auto DMC 2095kg może ciągnąć przyczepę hamowaną do 1500kg.
    Czy można w PL jechać na prawku kat. B ???
    Dziękuję i pozdrawiam.

    Odpowiedz
        • Jeśli przyczepka ma hamulec najazdowy a DMC pojazdu jest o 33% większe od DMC przyczepki a całość zestawu nie przekracza 3,5 tony to taki zestaw mozna ciągnąć z kategorią B.
          Nie jestem specjalista z zakresu kodeksy wykroczeń ale wydaje mi się, że nie ma możliwości anulowania mandatu, Jeśli Pan go przyjął to tym samym przyznał się do popełnionego wykroczenie. Jeśli były wątpliwości to się mandatu nie przyjmuje i w takiej sytuacji sąd to rozstrzyga o czym policja w każdym przypadku informuje.

          Odpowiedz
  22. Witam.
    Proszę o pomoc w rozwikłaniu kwestii 150%.
    Jeep Wrangler JK – w dowodzie rejestracyjnym wpisano : G=1970, F2=2450, F3=5950, O1=3500. Przyczepa z hamulcem najazdowym ma wpisane : F2=2450, G=500 (w praktyce, przyczepa z mini koparką na niej ma rzeczywistą masę ok. 2250 kg ). Biorąc zatem pod uwagę ów „tajemniczy” współczynnik 150% masy dla samochodów terenowych można legalnie poruszać się takim zestawem po naszych drogach ? Mam B+E i Viatoll’a. Pzdr.

    Odpowiedz
    • Prawdopodobnie w kwestii 150% powołuje się Pan na Dz.U. 2004 nr 5 poz. 30 która została uchylona w 2006 roku. Aktualnie kat. B+E uprawnia do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu określonego w kategorii B (dmc do 3,5 tony) oraz przyczepy, której rzeczywista masa całkowita nie przekracza rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

      Odpowiedz
  23. Witam
    Mam kategorię B, interesuje mnie przewóz : samochód osobowy + przyczepka-laweta (w dowodzie rejestracyjnym lawety pisze przyczepa ciężarowa przeznaczona do przewozu pojazdów) masa całkowita lawety to 1600 kg, a masa własna 330 kg, DMC całego zestawu (sam.osobowy+laweta+przewożony pojazd) nie przekroczy 3,5 T. Czy mogę przewozić na kategorię B. dziękuję za odpowiedź

    Odpowiedz
  24. Witam. Mam problem, czy kat. B wystarczy aby poruszać się zespołem pojazdów.
    Samochód DMC 1950 kg + przyczepa DMC 1300 kg
    Z dowodu rejestracyjnego samochodu: O1 – 1400 kg, O2 – 600 kg ( DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3500kg)
    Problem jest taki że, pytałem instruktora z OSK i mówi, że nie mogę tym jeździć a na stronie
    http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa jest kalkulator gdzie wpisuję powyższe wartości i wyskakuje, że wystarczy kat. B proszę o wyjaśnienie.

    Dodam, że w dowodzie przyczepy mam wpis przyczepa ciężarowa przeznaczenie transport koni (w sumie jednego konia).

    Odpowiedz
    • W mojej ocenie wystarczy kategoria B. Zestaw nie przekracza 3500kg a DMC pojazdu jest o 33% większe od DMC przyczepy. W rubryce 01 jest DMC większe od DMC przyczepy o 100kg. Przyczepa jednak musi mieć hamulec najazdowy.

      Odpowiedz
  25. czy po zmianie obecnie PRZEPISOW w kategorii T. W gruncie rzeczy KAT.ciężarowa . CZY MOZNA CIAGNAC lawete samochodem osobowym .czyli B+T ?
    wiec kat.T SAMA W SOBIE uprawnia do ciagniecia przyczep ciezarowych..

    Odpowiedz
  26. Witam,

    Proszę zatem rozwiać moje wątpliwości; samochód legitymuje się F1: 2155kg, O1: 1500kg. Jeżeli chciałbym ciągnąc przyczepę o masie 1500kg muszę mieć kat. B+E czy B96 rozwiązuje problem?

    Odpowiedz
  27. witam
    mam takie pytanie. posiadam audi o dmc 2090 kg ,dmc ciagnietej przyczepy 1700 kg. mam prawo jazdy b+e .

    Czy moge takim samochodem ciagnac lawete ktora ma w dowodzie dmc 2200 kg?

    Biorac pod uwage to że ja w rzeczywistosci nie przekrocze tego 1700 kg
    np. waga lawety 500 kg + waga towaru 1100 kg = 1600kg

    czy też muszę kupić lawete o dmc do 1700 kg?

    Odpowiedz
    • Jeśli w dowodzie rejestracyjnym jest ograniczenie do 1700 kg to kategorie prawa jazdy nie mają tu nic do rzeczy. Należy jednak pamiętać aby DMC (dopuszczalna masa całkowita) auto było o 33% większa od DMC przyczepy a przyczepa była wyposażona w hamulec najazdowy. W tym konkrety przypadku aby ciągnąć przyczepę o DMC 1700 kg auto powinno mieć DMC 2270.
      Podczas kontroli brane jest pod uwagę DMC zestawu a nie jego rzeczywista waga.

      Odpowiedz
  28. Witam.
    Jak kategoria B96 jest oznaczona na dokumencie Prawa Jazdy? Czy jest jakiś znaczek np obok sygnaturki osobówki z przyczepą?
    Chodzi mi o to czy na Chorwacka Policja się połapie? Miałem wiele przebojów z Policją za granicą ciągnąc lekką przyczepę (do pokazywali palcem że nie mam zaznaczonego pola E+B.

    z góry dziękuje za odpowiedz bo wujek google milczy w tym temacie.

    Pozdrawiam Marcin

    Odpowiedz
    • Po pierwsze nie istnieje kategoria B96. Jest to kategoria B z kodem 96 który to uprawnia do ciągnięcia zestawu samochodem do 3.5 tony przyczepki innej niż lekka a całość zestawu nie może przekroczyć 4250 kg. Kod ten wpisuje się w rubryce 12 (ograniczenia) prawa jazdy. Teoretycznie w UE takie ograniczenie powinna być respektowana jak jest w praktyce niestety nie wiem.

      Należy jednak pamiętać, że cały zestaw nie może przekroczyć 4250 kg i jeśli przekracza 3500 kg obowiązuje opłata elektroniczna viaToll.
      Należny również przed wyjazdem do innego kraju zapoznać się z przepisami obowiązującymi w danych kraju.

      Odpowiedz
  29. Witam,
    mam przyczepę zarejestrowaną jako lekką DMC750. Ale posiada ona hamulec najazdowy i dwie osie. Przyczepa jest używana do przewozu „szmat na rynek co środę”. Towar jest lekki ale gabarytowy.
    A mam prawo jazdy B. Ciągnę to autem osobowym o masie 1300kg.
    Czy przekraczam przepisy ?

    Odpowiedz
  30. witam. w dowodzie w samochodzie mam takie dane. F1 -1875kg, G -1400kg, Q1-1300kg, Q2-650. na samym uprawnieniu kat B czy mogę ciągnąć przyczepę o DMC do 1300kg. z tego widać że DMC pojazdu to 1875kg i może on ciągać przyczepę max o DMC1300 razem cały zestaw to 3175kg i nie przekracza 3500kg. rozumiem że wystrczy tylko samo „B” bez dodatkowych uprawnien typu B96 czy E.

    Odpowiedz
  31. Witam,

    Prawo jazdy kat B.

    auto DMC: 2820 kg + laweta (jednoosiowa) DMC: 670 kg = 3490 kg. W praktyce: auto ważące; 2200 kg + laweta z autem: 1700 kg = 3900 kg.

    1. Czy mogę takim zestawem jechać na kat B ?
    2. Potrzebny mi do tego via toll ?

    Dziękuję.

    Odpowiedz
    • Z kategoria B nie może Pan ciągnąć takiego zestawu.
      Co do opłaty elektronicznej ViaToll to jest ona dobrowolna dla samochodu osobowego z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 tony.

      Odpowiedz
      • dlaczego skoro auto „≤ 3500 kg + przyczepa ≤ 750 kg ≤ 4250 kg – Kategoria B ”
        w papierach wszystko się będzie zgadzać, a nawet wagowo już dokładnie licząc: auto holujące 2150 kg, laweta 350 kg, auto na lawecie 950 kg, razem: 3450 kg, na wagach 3,5 t nie przekroczę.

        Odpowiedz
          • Zgadza się, jeśli zestaw nie przekroczy 3500 kg to można ciągnąć taki zestaw z Kat. B pod warunkiem, że DMC pojazdu jest większe od DMC przyczepy o 33% a przyczepa posiada hamulec najazdowy oraz w dow. rejestracyjnym nie ma wpisów w rubryce O1 i O2.

        • Proszę kliknąć na infografikę a wszystkie Pańskie wątpliwości zostaną rozwiane.

          Aby z kat. B ciągnąc zestaw o DMC 4250kg to auto może mieć 3500kg a przyczepa musi być lekka o DMC równym lub mniejszym niż 750 kg. Aby można było ciągnąć przyczepę inną niż lekką o DMC większym niż 750 kg a cały zestaw nie przekroczył 4250 kg trzeba posiadać kat. B96.
          Pisał Pan w pierwszym komentarzy, że zestaw na 3900 kg więc takiego zestawu ciągnąć nie można z kat. B.

          Odpowiedz
    • DMC to masa własna + ładowność. Skoro laweta ma DMC 670kg, to jej masa wraz z ładunkiem nie może przekroczyć tej wielkości… czyli można na niej przewozić co najwyżej quada lub motocykl.

      Odpowiedz
  32. Ok – wiem, już po wpisach, ze mając przyczepę o dmc 1750kg a mając w O.1 1500kg przekraczam wagę o 250kg a total dmc mam 3.7T.

    Musze jednak przewieź camping 2x w roku i chce podjąc ryzyko mandatu itp.
    Pytanie więc co mi grozi? Jaki mandat, czy camping wezma na hol oraz co z viatollem bo to moze byc kosztowne czytalem?

    Z góry dziękuje za odpowiedź.

    Odpowiedz
    • Ciągnięcie przyczepy o rzeczywistej masie całkowitej większej niż dopuszczalna w odniesieniu do określonego rodzaju pojazdu ciągnącego: od 100 do 300 zł (art.62 ust.1).
      Co do Viatoll to proponuję zapoznać się z infografiką dołączona do tego artykułu. Jeśli chodzi o karę za nieopłacenie Viatool to od 2 stycznia 2015 roku zostały obniżone i wynoszą 1500 PLN, wcześniej było to 3000 PLN.

      Odpowiedz
  33. Witam a co w sytułacji gdy rubryka O1 w dowodzie samochodu jesy uzupełniona 1200kg natomiast rubryka O2 jest pusta. Czy w takim przypadku mozna holowac przyczepkę lekką czy tylko przyczepki z hamulcem ?

    Odpowiedz
    • W takiej sytuacji może Pan bez problemu ciągnąc przyczepę lekką. Gorzej gdyby było w O2 zapisane np. 450 kg wtedy można ciągnąc tylko przyczepę do 450 kg a przyczepa lekka ma 750kg. Paranoja nie wiem czemu wpisuje się takie wartości w dow. rejestracyjnym pojazdu.

      Odpowiedz
  34. Mam pytanie. W dowodzie rejestracyjnym wartośc O1 1100kg O2 brak wpisu masa pojazdu 1200kg, czy będe mogł holować przyczepke lekką?

    Odpowiedz
  35. Witam. Chciałbym zakupić przyczepkę, która ma w papierach dmc 625kg., natomiast w dowodzie samochodu osobowego, w rubryce O2 mam wpisane 500kg. Przewozony ładunek łącznie z przyczepką na pewno nie przekroczy tych 500kg., ale czy w razie kontroli policjant nie przyczepi się do tych różnych wpisów w dowodach przyczepki i samochodu?

    Odpowiedz
  36. Witam posiadam jazdy kat. b, c. Wczoraj zamontowałem sobie hak do swojego auta byłem na przeglądzie i urzędzie tak więc mam wbity hak, teraz tak nie mam żadnych wpisów O1 i O2, F1 – 1430 F2 – 1430 G – 920. Jaką mogę przyczepkę ciągnąć maksymalnie ??

    Odpowiedz
    • Kategoria „C” nic nie zmienia a z kategorią „B” można:

      • samochodem o DMC nieprzekraczającym 3500kg plus przyczepka lekka a całość nie może przekroczyć 4250kg
      • zestawem do 3500kg pod warunkiem że DMC samochodu jest większe od DMC przyczepy o 33% kiedy przyczepka ma hamulec najazdowy
      • samochodem o DMC nieprzekraczającej 3,5 tony plus przyczepka inna niż lekka pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg a kierowca zdał dodatkowy egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy – B96
      Odpowiedz
  37. Witam, dot. kategorii B+E. Masa własna samochodu 1575KG (G); maks. masa przyczepy to 1500kg (Q1), a DMC przyczepy 1550 kg. Czy DMC przyczepy które jest o 50 kg wyższe od Q1 wyklucza możliwość ciągnięcia, czy wystarczy aby rzeczywista masa przyczepy nie była większa od Q1? Czyli jesli mniej załaduję przyczepę i jej masa faktyczna nie przekroczy 1500kg to można holować? Proszę o odpowiedź.

    Odpowiedz
  38. Witam.
    Im więcej czytam, tym mniej jestem pewny…
    Proszę, o ile nie sprawi to Panu kłopotu rozwiać moje wątpliwości :
    KAT B+E
    Pojazd (auto dostawcze):
    F2=3300
    F3=5800
    O1=2500
    Przyczepa (tylko ham. najazdowy) :
    F1/F2=2500

    Można legalnie jechać bez przeliczania 1/1,33 czy nie ?
    Jeżeli nie i musi być spełniony warunek 33% to jaka sankcja w praktyce grozi na drodze za przekroczenie DMC „tylko” o 25 kg ?

    I pytanie pomocnicze 🙂
    Miła pani chcąca sprzedać mi przyczepę samochodową opowiada, że mini koparki (waga 1750 kg) nie mogę transportować na przyczepie typu „laweta” a musi być to „specjalna” przyczepa (cena zakupu „specjalnej” przyczepy jest o 35% wyższa od „lawety”). Jest w tym coś ? Nie znalazłem przepisu z takim zakazem, ale może istnieje w akcie prawnym, do którego nie dotarłem ?
    Z góry dziękuję za pomoc.

    Odpowiedz
    • No właśnie gdyby przepisy były bardzie czytelne nie było by problemu. Inaczej interpretuje to policja a inaczej ITD. W mojej ocenie bez względu na prawo jazdy może Pan ciągnąć maksymalnie zestaw do 2500 kg pod warunkiem, że przyczepka posiada hamulec uruchamiany z wnętrza pojazdy.
      Jednak stosując się do art 14 punkt 7 rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, które ma brzmienie:

      7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do
      ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33
      dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego
      (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o
      dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1
      stycznia 1968 r.

      dopuszcza się ciągniecie przyczepy z innym, hamulcem niż uruchamiany z wnętrza pojazdu pod warunkiem, że DMC pojazdu jest większe o 33% od DMC przyczepy.
      Czyli legalnie bez 1/1,33 może Pan ciągnąć tylko taki zestaw w którym przyczepa posiada hamulec uruchamiany z wnętrza pojazdu tak jak to się stosuje w pojazdach ciężarowych.
      W zestawie z przyczepa z hamulcem najazdowym wymagany jest stosunek 1/1,33 DMC.

      Co do pytania pomocniczego nie jestem w stanie się ustosunkować ponieważ nie ma pojęcia jaką specjalną lawetę miała miła pani na myśli.

      Odpowiedz
    • Oczywiście pod warunkiem, że w dowodzie rejestracyjnym F3, O1, nie ma ograniczeń.

      Art. 62.
      1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
      (…)
      2.samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%;

      Odpowiedz
  39. Witam,

    Czy posiadając auto, które ma na haku 3,5t, oraz w pozycji O1 w dowodzie rejestracyjnym 3500kg ale nie posiadając w aucie hamulca przyczepy sterowanego z fotela kierowcy mogę ciągać taką przyczepę z ładunkiem, który nie przekroczy jej ładowności ?
    Jeśli nie to czy istnieje jakieś obejście tego przepisu abym mógł ciagać taką przyczepę autem o dmc 3,5t i z uciągiem na haku 3,5 t?

    Odpowiedz
  40. Właśnie żyjemy w tak popierd……m kraju ze masa debilnych przepisów, znaków, i innych dupereli w USA nikt nie patrzy na takie pierdoły jak jakieś durne DMC masy aut przyczep tam możesz targać naczepe od tira autem osobowym jak da rade, żyjemy w kraju zakazów i nakazów nie mamy zdania żadnego.

    Odpowiedz
  41. Witam mam pytanie czytałam że zmieniły się przepisy i na kat. B zespół pojazdów można mieć więcej niż 3500 ale nie wiem jak to wygląda w Niemczech Paryżu i Anglii czy tam też zmieniły się przepisy.?

    Odpowiedz
    • Z kategorią B nie można nadal ciągnąc przyczep powyżej 3500kg. Zmieniły się z początkiem roku 2013 kategorie prawa jazdy, ale w zakresie ciągniecie przyczep powstała kategoria B96 umożliwiająca ciągnięcie zestawu do 4250kg. Z tego co się orientuję to w Niemczech i Anglii można ciągnąc posiadając kat. B samochodem o DMC do 3500kg przyczepkę do 750kg.

      Odpowiedz
  42. Witam mam pytanko posiadam samochód o takich parametrach:
    Samochód
    F1 -1990
    F 2 – 1990
    F3 – 3490
    G – 1491
    O1 – 1500
    O2 – 745

    Czy mogę tym pojazdem ciągnąć przyczepę kempingową o takich parametrach posiadając kategorię B :

    Przyczepa
    F1 -1500
    F 2 – 1500
    G – 1500

    Odpowiedz
    • Na tego typu pytania już odpowiadałem, wystarczy tylko poczytać komentarze.
      Jeśli w rubryce O.1 jest wpisana jakaś wartość to tylko o takim DMC jak w rubryce O.1 może Pan ciągnąć przyczepkę, ale przyczepka musi posiadać hamulec. Hamulec bezwładnościowy (najazdowy) zgodnie z polskim prawej nie jest uznawany za hamulec. Hamulec przyczepki musi być uruchamiany przez kierowcę z wnętrza pojazdu, tak jak to ma np. miejsce w przypadki ciągników czy samochodów ciężarowych. Przyczepa jest podłączana do układu pneumatycznego pojazdu i w momencie użycia przez kierującego tym pojazdem hamulca zasadniczego (nożnego) najpierw hamuje przyczepa a potem pojazd. Nie są mi znane (choć nie jestem w tym zakresie autorytatywny i być może się mylę) systemy przyczepek z takim właśnie hamulcem dla pojazdów do 3,5T. Podsumowując, jeśli posiada Pan przyczepkę z hamulcem innym niż najazdowy, umożliwiającym uruchomienie go z wnętrza pojazdu to może Pan ciągnąć zestaw, który nie przekroczy wartości z F3 w przeciwnym wypadki pozostaje Panu ciągnąć zestaw o DMC przyczepki z rubryki O.2.

      Inaczej wygląda sprawa przy braku wpisów w O.1 i O.2. W takim przypadku może Pan ciągnąć zestaw o DMC do 3,5T z tym, że DMC pojazdu musi być o 33% większe od DMC przyczepy. W tym konkrety przypadku (biorąc pod uwagę DMC przyczepy 1500 kg) rubryka F2 powinna wynieść około 2000 kg, a F3- 3500 kg.

      Odpowiedz
      • czyli w konkretnie opisanym przypadku:
        moge czy nie moge bo sie już gubię w tych przepisach 😉

        Samochód
        F1 -1990
        F 2 – 1990
        F3 – 3490
        G – 1491
        O1 – 1500
        O2 – 745

        Czy mogę tym pojazdem ciągnąć przyczepę kempingową o takich parametrach posiadając kategorię B :

        Przyczepa
        F1 -1500
        F 2 – 1500
        G – 1500

        Odpowiedz
        • Jeśli przyjmiemy (ponieważ nie wiem jaki to jest samochód i przyczepa), że jest to ogólnie dostępny pojazd i ogólnie dostępna przyczepa z hamulcem najazdowym to tym samochodem nie może Pan ciągnąć tej przyczepy. Ponieważ ograniczają Pana wpisy w O1 i O2, ale takim samym samochodem bez wpisów w O1 i O2 prawdopodobnie nikt się nie przyczepi jak będzie Pan taki zestaw ciągną, chociaż stosunek DMC pojazdu do DMC przyczepy nie do końca wynosi 33%.

          Odpowiedz
          • Ponownie pytam ze szczegółami.
            Samochód holujacy : Opel Frontera, napęd na dwie osie, F1- 2100 kg,
            F2- 2100 kg, G – 1561 kg.
            O1- 2000 kg, O2 – 750 kg. , silnik dwulitrowy, 85 KW.

            Przyczepa – laweta samochodowa, dwuosiowa , cięzka o DMC – 2300 kg [Polska, firmowa [ miałem z wypozyczalni – typu nie pamietam ]. I o ile dobrze pamietam o masie własnej 450 kg.

            Ostrzegano mnie w wypozyczalin że naruszam przepisy. Ale musiałem z pusta przyczepa pojechac po lódkę z wozkiem by ja zawieśc z nad wodydo domu. Łódka z wózkiem to około 650 kg.

            Nikt mnie nie kontrolował , i nie ma do nikogo pretensju.
            Ale ciagle to moje kretyńskie pytanie. Czy ciagnę DMC , czy w przypadku pustej przyczepy tylko przyczepe o masie własnej 450 kg [ dane z tabliczki znamionowej]
            A gdy ciagne przyczepe o DMC 2300 kg a więć przekraczxająća wartość wpisana w rubryke O1 – 2000 kg, faktycznie ciatgnąc : 450 + 650 = 1100 kg, a więć mniej niż G- 1561 kg to uzasadnione jest karanie za naruszenie przepisów ? Posiadam prawo jazdy B + E.

            pozdrawiam i dziekuje za Pana strone i mozliwośc zadawania pytan.

          • Muszę Pana zmartwić, ale panowie z wypożyczalni mieli rację. Chodzi oczywiście o ograniczenia w rubryce O1, ciągnie Pan DMC a nie rzeczywista macę przyczepy.

  43. Pytanie pozornie kretyńskie :
    – czy Policja ma prawo ukarać za holowanie pustej przyczepy o np cięzarze przyczepy 450 kg [ na tabliczce znamionowej ] której DMC jest [ na tabliczce znamionowej równe 2300 kg samochodem z wpisem O1 = 2100 kg ?
    Kategoria prawa jazdy B + E

    pozdrawiam

    Odpowiedz
  44. Witam mam pytanie mianowicie kupiłem nie dawno przyczepkę lekką 750 kg bez hamulca zarejestrowałem i opłaciłem. Po kilku dniach kolega uświadomił mnie że mając wpisanie 500 kg bez hamulca w dowodzie samochodu nie mogę jej podpinać. Moje pytanie czy mogę na własną rękę kupić oś hamowną i zaczep hamowany i wymienić to sam, czy w dowodzie przyczepki jest gdzieś wpisane czy ma hamulec lub nie? dziękuje z góry.

    Odpowiedz
    • Szanowny Panie wszystko jest dokładnie opisane wystarczy tylko na spokojnie przeczytać. Kolega ma racje, a pańskie modyfikacje nic nie zmienią. Hamulec najazdowy zgodnie z polskiem prawem nie jest hamulcem, hamulec przyczepki musi być uruchamiany przez kierowcę z wnętrza pojazdu ciągnącego, a DNC pojazdu ciągnącego (w przypadku hamulca przyczepki uruchamianego z wnętrza pojazdu) musi być większe od DMC przyczepki. Skoro ma Pan wpis w dowodzie rejestracyjnym w rubryce 0.2 500 kg to tylko taką przyczepkę może Pan ciągnąć.

      Odpowiedz
      • Czegoś nie rozumiem , jeśli hamulec bezwładnościowy w przyczepce nie jest brany jako rubryka w dowodzie O.1 to dlaczego wszystkie przyczepki, lawety które widziałem firmie w której pracuje jeżdżą z ładunkiem właśnie z rubryk O.1 . po za tym nie spotkałem w ofertach producentów przyczepek hamowane inaczej niż hamulcem bezwładnościowym. tu mnie pan zaskoczył i zbaraniałem.

        Odpowiedz
        • Proponuje zapoznać się z odpowiednim rozporządzeniem -> ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r., § 14. 7. Komkretnie właśnie z Art. 14.7 który dokładnie opisuje to zagadnienie. Jeśli DMC pojazdu będzie większe o 33% od DMC przyczepu np. właśnie z rubryki O.1 to nie widzę problemu, żeby w Pana firmie samochody jeździły z takim ładunkiem.

          Odpowiedz
  45. Cytat:
    Hamulec najazdowy (bezwładnościowy) jest to hamulec, w którym wykorzystuje się siłę powstającą między pojazdem, a przyczepą pod wpływem najeżdżania przyczepy na hamujący pojazd. Może występować w przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (Rozp. Min. Infrastruktury z dn. 31 grudnia 2002 r)

    Im większe jest opóźnienie hamowania pojazdu, z tym większą siłą napiera na niego przyczepa. Siłę tę wykorzystuje się do uruchomienia jej hamulców. Mechanizmy uruchamiające stanowi układ dźwigni, przekazujących siłę na szczęki hamulca. Układ kinematyczny tych dźwigni zwykle zapewnia także zahamowanie przyczepy w razie opadnięcia jej dyszla.

    Hamulce te wychodzą z użycia, gdyż mają wiele wad, np.:

    opóźnienie w czasie działania hamulca przyczepy w stosunku do hamulca pojazdu,
    konieczność blokowania mechanizmu przy jeździe do tyłu,
    kłopotliwe rozwiązanie mechanizmu uruchamiającego hamulce tylnej osi.

    Zaletą tych hamulców jest prosta konstrukcja oraz niski koszt. Hamulce najazdowe stosuje się w niedużych lekkich przyczepach oraz w starszej konstrukcji przyczepach średniej ładowności.

    Odpowiedz
  46. Chciałbym się poradzić w jednej kwestii mam scenica o masie własnej 1290, dmc 1840 , dmc zespołu pojazdów 2800 , w rubryce O1 960 kg , a O2 500 kg.
    Znalazłem przyczepkę na rynku która mnie zainteresowała a jej masa własna to 400 kg ,a dmc 1100 posiada hamulec najazdowy.
    Czytałem na forum właścicieli sceniców różne historie co mają w dowodach powpisywane ,mianowicie duża część w polu O1 ma 1300 ,a O2 650 ( nie mam pojęcia z czego się bierze taka rozbieżność ? )
    Mam w związku z tym takie pytania.
    Czy mógłbym ciągnąć moim autem taką przyczepkę bez konsekwencji mandatu, ewentualnie co musiałbym spełnić aby wszystko było ok?
    Następne pytanie to jak jest z tym hamulcem najazdowym? Czy brany jest pod uwagę jako hamulec przyczepy , czy nie?

    Z góry dziękuję za poradę i pozdrawiam.

    Odpowiedz
  47. O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (hamulec najazdowy nie spełnia tej definicji). Więc jaki hamulec jest dopuszczony do zaliczenia jako przyczepa z hamulcem ? Chodzi mi o rozwiązania techniczne. W USA popularne są hamulce sterowane elektrycznie z miejsca kierowcy.

    Odpowiedz
    • Oczywiście o to chodzi, aby hamulec przyczepy uruchamiany był z miejsca kierowcy.

      ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r., § 14. 5.
      5.Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:
      1)hamulec roboczy:
      a)spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,
      b)uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 7,
      c)zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

      Odpowiedz
  48. chciałby zapytać, mam w d.r. wypełnione rubryki O1 i O2. Są tam wpisy odpowiednio 1000kg i 500kg. Moje pytanie: jaką przyczepę lekką (do 750kg i bez hamulca) mogę holować takim autem. czy w takim wypadku jeśli są wypełnione rubryki O można też przyjąć stosunek wagowy 1:33 czy to co jest w d.r.
    pytałem nawet na policji, niestety nie wiedzą. kupiłem przyczepę i nie wiem na jakie dmc ją zarejestrować 750kg czy 500kg. niższe dmc obniża jej ładowność.
    proszę o podpowiedź i poradę.
    pozdr.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Przeczytaj inne:
Zatrzymanie i postój pojazdu

Elementy ruchu drogowego związane z zatrzymaniem i postojem pojazdu.

kodeks drogowy 2021
Kodeks drogowy 2021. Zmiany dla kierowców w 2021 roku.

Kodeks drogowy 2021. Zmiany dla kierowców w 2021 roku. Od 1 czerwca zmiany w prawie o ruchy drogowym, które mają...

Zamknij