1600 – Simon Stevin buduje w Brukseli pierwszy pojazd żaglowy,
1678 – Ferdynand Verbiest buduje w Pekinie pierwszy na świecie model pojazdu mechanicznego z napędem parowym. Ze względu na zbyt małe rozmiary pojazd ten nie mogą przewozić ani ludzi, ani Ładunków,
1740 – najstarszy znany rysunek parowego działa samobieżnego,
1769 – powstaje pojazd parowy Nicolas’a Cugnota,
1784 – James Watt pierwszy konstruuje skrzynkę zmiany biegów z kołami zębatymi,
1786 – William Murdock konstruuje napędzany parą pojazd zabawkę,
1800 – Isaac de Rivaz konstruuje pojazd napędzany wybuchem gazu świetlnego,
1800 – Sir George Medhurst, wynalazca poczty pneumatycznej, buduje pojazd o silniku napędzanym sprężonym powietrzem,
1801 – Richard Trevithick buduje lokomotywę drogową. W 1803 roku pojazd ten przejechał bez zatrzymywania się odległość 150 km
1804 – Oliver Evans buduje pierwszy amerykański samochód parowy,
1814 – Francuz De Quet konstruuje układ kierowniczy,
1926 – Timothy Burstall wraz z Johnem Hill buduje samochód parowy z pędem na 4 koła. Było to pierwsze zastosowanie przegubów Cardana i kół zębatych stożkowych w pojeździe bezszynowym,
1829 – Anglik Goldsworthy Gurney buduje samochód parowy. Pojazd ten w 1831 r. obsługiwał w ciągu 4 miesięcy pierwszą na świecie linię komunikacji autobusowej między Gloucester i Cheltenham (odległość około 15 km),
1831 – uruchomione zostaje pierwsze regularne połączenie obsługiwane przez omnibusy parowe,
1932 – Richard Roberts buduje samochód parowy wyposażony w skrzynkę biegów,
1835 – Thomas Davenport buduje pierwszy samochód napędzany silnikiem elektrycznym,
1846 – J. Boydell stosuje pierwszy udany prototyp gąsienic. Pojazdy z takimi gąsienicami były używane w wojnie krymskiej,
1860 – Étienne Lenoir dostaje patent na silnik gazowy,
1862 – Alphonse Bean de Rochas opracowuje teoretyczną zasadę silnika czterosuwowego; Nicolaus A. Otto buduje prototyp takiego silnika,
1871 – Joseph Ravel konstruuje pojazd napędzany silnikiem naftowym,
1873 – po raz pierwszy na drogę wyjeżdża omnibus „Posłuszna”,
1873 – wynalezienie osi przegubowej,
1875 – Siegfried Marcus konstruuje pojazd czterokołowy z czterosuwowym silnikiem benzynowym,
1885 – motocykl z szybkobieżnym silnikiem żarowym (Daimler),
1885 – Benz konstruuje pierwszy użyteczny samochód z silnikiem benzynowym mocy około 0,75 KM z układem zapłonowym wysokiego napięcia. Napęd łańcuchowy na tylne koła,
1885 – Gażnik Benza,
1886 – Daimler buduje samochód z szybkobieżnym silnikiem żarowym. Napęd na tylne koła za pośrednictwem przekładni pasowej, wału napędowego i kół zębatych,
1886 – Carl Benz opatentuje trójkołowy samochód, a Gottlieb Daimler prezentuje czterokołowy samochód własnej konstrukcji,
1887 – Robert Bosch zaczyna pracę nad iskrownikiem niskonapięciowym,
1887 – samochód z napędem elektrycznym osiąga szybkość 30 km/h,
1887 – Levassor we Francji konstruuje samochód z silnikiem spalinowym,
1889 – Benz stosuje pierwsze w świecie zwrotnice do układu kierowniczego,
1889 – James Packard buduje swój pierwszy samochód,
1891 – Emil Levasseur wprowadza napęd na przednie koła,
1891 – pierwszy samochód z napędem elektrycznym zbudowany w Stanach Zjednoczonych. Do 1915 r. wyprodukowano ich w Stanach Zjednoczonych 35 000 sztuk,
1892 – Wilhelm Maybach wynalazł gaźnik dyszowy z pływakiem i iglicą,
1893 – Albert de Dion buduje silnik osiągający 3000 obr./min,
1895 – we Francji bracia Andre i Eduard Michelin zastosowali ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy,
1896 – Henry Ford buduje swój pierwszy samochód,
1897 – w zakładach MAN w Augsburgu Rudolf Diesel buduje pierwszy udany silnik wysokoprężny,
1898 – Marius Barbarou buduje samochód z przednimi osiami przegubowymi i z silnikiem widlastym,
1898 – zakłady Daimlera stosują czterobiegową skrzynkę biegów z przesuwnymi kolami zębatymi,
1899 – założenie fabryki samochodów FIAT
1900 – wprowadzenie wewnętrznych szczęk hamulcowych na tylne koła,
1902 – Robert Schwenke patentuje system przedniego napędu wałem poprzecznym i sworzniem kulom,
1903 – Karl Slevogt buduje pierwszy silnik górnozaworowy,
1919 – Jules Salomon konstruuje dla fabryki Citroen samochód z elektrycznym oświetleniem i rozrusznikiem. Samochody te produkowano w liczbie około 100 sztuk dziennie,
1926 – w Bolonii (Włochy) Alfieri Maserati zbudował pierwszy samochód wyścigowy marki Maseratii Tipo 26,
1928 – w Warszawie Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) wyprodukowały wg różnych źródeł do 300 do 800 sztuk samochodów osobowych model CWS T – 1 konstruktorem był Tadeusz Tański przy współpracy Stanisława Panczakiewicza,
22 marca 1930 – Włoch Baconin Borzacchini wygrywa rozgrywany po raz pierwszy wyścig Grand Prix Tripolis na samochodzie Maseratii (silnik 16-cylindrowy o pojemności 4 litry),
3 marca 1932 – Alfieri Maserati zmarł w wieku 44 lat,
1951 – Fabryka Samochodów Osobowych FSO w Warszawie podjęła produkcję licencyjną samochodu Warszawa, a w 1957 ukazała się własna konstrukcja samochodu Syrena,
1946 – we Włoszech Enzo Ferrari założył firmę produkującą samochody wyścigowe i prestiżowe sportowe,
1963 – we Włoszech Ferruccio Lamborgini podjął produkcję w krótkich seriach wozów sportowych.