Historia Forda T
Historia Forda T to historia samochodu o niezwykle prostej konstrukcji produkowany w latach 1908 – 1927 i jeden z najsłynniejszych pojazdów w historii motoryzacji. Ford Model T, znany popularnie, jako Ford T, zmienił bieg historii motoryzacji oraz zapoczątkował erę masowej produkcji samochodów.
Fotd T – Historia niezwykła
Ford T skonstruowano w firmie Ford Motor Company, która powstała w czerwcu 1903 roku w Detroit, a jej dwunastu udziałowców (wspólników) nie było związanych z przemysłem motoryzacyjnym. Aktywa firmy wynosiły w momencie utworzenia spółki 28 tysięcy dolarów oraz niewiele narzędzi wniesionych przez Henry’ego Forda. Celem firmy była produkcja oraz sprzedaż automobili.
Historia Forda T
Po krótkim czasie od rozpoczęcia działalności firma Ford Motor Company sprzedała pierwszy wyprodukowany samochód, a Henry Ford zajął się projektowaniem swoich kolejnych aut. Kolejne projektowane przez Forda auta były coraz lepsze i doskonalsze oraz posiadały w swoich nazwach kolejne litery alfabetu. Prosperity firmy skończyło się na literze K. Ford Model K był autem luksusowym, napędzanym sześciocylindrowym silnikiem, a jego wysoka cena oraz wady spowodowały, że auto sprzedawało się bardzo słabo, a firma popadła w kłopoty finansowe.
Henry Ford jednak się nie poddał, wykupił udziały swoich wspólników i mając teraz wolną rękę „zaszył” się w swoim zakładzie gdzie w ciągu miesiąca powstało auto, które zmieniło oblicze motoryzacji – Ford T.
27 sierpnia 1908 roku bramy fabryki Piquette Plant w Detroit opuścił pierwszy egzemplarz Forda T. Datę tę uznaje się za początek masowej motoryzacji.
Ford T w założeniu miał być pojazdem dla przeciętnego Amerykanina, uniwersalnym, o prostej budowie, łatwym w obsłudze i naprawie, zdolnym poruszać się po bezdrożach, a przede wszystkim tanim. Początkowa cena auta wynosiła 850 dolarów, a przed przystąpieniem Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej cena spadła do 400 dolarów.
Wraz ze wzrostem produkcji malała również cena i wynosiła ona na początku lat 20-tych XX wieku 300 dolarów, przy zarobkach robotnika na poziomie 5 dolarów tygodniowo.
Ford model T
Na sukces Forda T miała wpływ nie tylko jego niska cena, ale również inne wizjonerskie innowacje wprowadzone przez jego twórcę. Henry Ford po raz pierwszy w dziejach motoryzacji wprowadził na szeroką skalę części zamienne do swojego auta. Dotychczas każdy posiadacz automobilu w razie awarii auta zmuszony był we własnym zakresie dorobić zepsutą część. W przypadku Forda T części zostały skatalogowane i z czasem były dostępne w każdym sklepie żelaznym na terenie Ameryki.
W 1913 roku usprawniono produkcję Forda Model T przez wprowadzenie linii montażowej, co znacznie przyspieszyło produkcję samochodu. Na początku robotnicy ciągnęli za pomocą lin Forda T z zamontowanymi kołami, a pozostali pracownicy w tym czasie montowali brakujące elementy.
Dzięki gotowym częściom można było usprawnić proces wytwarzania auta, co zrewolucjonizowało przemysł motoryzacyjny. Metoda ta polegała na montażu aut z gotowych podzespołów na ruchomej linii montażowej.
Linie montażowe obsługiwane były przez dwu- lub trzyosobowe zespoły, a czas wykonania jednego egzemplarza zajmował około 12-tu godzin. Z czasem udoskonalono koncepcje montażu taśmowego i pod koniec produkcji w 1927 roku wyprodukowanie jednego egzemplarza Forda T zajmowało 90 minut, a kolejne egzemplarze opuszczały mury fabryki co 30 sekund.