fbpx

237 lat historii motoryzacji

237 lat historii motoryzacji – to właśnie 237 lat temu Francuz Mikołaj Józef Cugnot skonstruował pierwszy pojazd o napędzie parowym.

Z perspektywy 237 lat historii motoryzacji ta maszyna pod względem konstrukcyjnym była bardzo prymitywna, jednakże był to pierwszy pojazd, który bez wątpliwości poruszał się samodzielnie z prędkością 4km/h.

Nie miał jeszcze własnego paleniska i aby nagrzać parę trzeba było pod kotłem rozpalać na ziemi ognisko. Mimo, że wynalazek Cugnot’a był napędzany para, co dzisiaj kojarzy się nam z parowozami poruszającymi się po szynach, musimy pamiętać, że początkowo samochód i parowóz miały wspólną historię.

Konstrukcyjnie niemal identyczne, różniły się tym, że ten, który miał później przeistoczyć się w parowóz poruszał się po szynach, natomiast ich brak wskazywał na związek z dzisiejszymi samochodami. Ale to nie pojazd skonstruowany przez tego ambitnego Francuza w roku 1769 był alfą dla motoryzacji.

Przede wszystkim dla każdego samochodu oprócz środku napędu podstawą są koła. I właśnie, dlatego pierwszą datą w kalendarzyku 237 lat historii motoryzacji dla miłośnika motoryzacji powinna być 4000 p.n.e. bo właśnie około tego roku w Europie zostało wynalezione koło. Kolejnym wydarzeniem, którego nie powinniśmy pominąć jest pomysł, który pojawił się w połowie XV wieku. Był to pierwszy projekt cztero kołowego wozu napędzanego siłą ludzkich mięśni. Potem kolejną ważną datą jest rok 1600, w którym niderlandzki matematyk Simon Stevin skonstruował żaglowiec na kołach. 

Pojazd ten mimo całkiem pozytywnych wyników (podobno udało mu się pokonać trasę 67 km z przeciętną prędkością ok. 33km/h) nadal był uzależniony od siły ludzkich mięśni i wiatru. Dlatego powstała konieczność stworzenia źródła niezależnego od tych czynników. Najstarszym z nich był silnik parowy, którego pierwszy pracujący projekt powstał w 1705 roku.

Kolejnym ważnym wydarzeniem, a może nawet przełomowym była konstrukcja pojazdu parowego M. J. Cugnot’a w 1769 roku, o której wspomniałem wcześniej. Ze względu na duży ciężar silników parowych, prawie wszystkie konstrukcje z tego okresu to parowe dyliżanse – prototypy dzisiejszych autobusów.

237 lat motoryzacji

Pierwsza linia takich” autobusów” powstała w roku 1831 w Anglii. Napędzane parą pojazdy jeździły pomiędzy Londynem a Statford. Mimo obiecującego początku pojazdy parowe okazały jednak się porażką. Zaczęto poszukiwać innych rozwiązań mechanicznych.

W 1835 roku Amerykanin Thomas Davenoprt zbudował pierwszy samochód napędzany silnikiem elektrycznym, czerpiącym prąd z elektrycznej baterii- pojazdy takie nazwano w przyszłości automobilami.

W końcu XIX wieku pojazdy te osiągnęły zawrotne na owe czasy prędkości przekraczające 100 km/h, a jeszcze w początkach XX wieku używane były w miastach jako taksówki. Ale także te pojazdy ze względu na małą wytrzymałość nie zdobyły wielu zwolenników.