fbpx

Najczęściej popełniane błędy na egzaminie na prawo jazdy

Egzaminatorzy rożnych ośrodków WORD po opracowaniu ankiety, która dotyczyła najczęściej popełnianych błędów na egzaminie na prawo jazdy, udostępnili wyniki tej ankiety. Znając te przewinienia kandydat na kierowcę może uniknąć tych błędów podczas zdawania egzaminu na prawo jazdy.

Jazda po mieście kat. B, B1

Egzaminatorzy Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego opracowali specjalną ankietę dotyczącą najczęściej popełnianych błędów podczas zdawania egzaminu na placu manewrowym i w jeździe po mieście. Znając te przewinienia, mogą Państwo uniknąć popełnienia błędów i szybciej zaliczyć egzamin na prawo jazdy.

Należy pamiętać, aby przed przystąpieniem do egzaminu zwrócić uwagę na:

  • odpowiednie obuwie
  • okulary
  • zapięcie pasa bezpieczeństwa
  • ustawienie fotela i lusterek
  • upewnienie się o możliwości jazdy (wykluczenie spowodowania zagrożenie w ruchu, ocena sytuacji wokół pojazdu)

Wykaz manewrów, jakie może polecić wykonanie egzaminator, podczas jazdy w ruchu miejskim:

  • Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
  • Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
  • Parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (wjazd tyłem – wyjazd przodem)
  • Zawracanie na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej

Najczęściej popełniane błędy:

Podczas jazdy po mieście:

  • jazda z dala od prawej krawędzi jezdni
  • nieumiejętne wykonywania zmiany pasa ruchu (sygnalizowanie faktu a nie zamiaru – włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy)
  • brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
  • zmiana pasa ruchu poprzez linię ciągłą
  • lekceważenie znaków poziomych (linie, strzałki kierunkowe) i pionowych – rozpoczynanie skrętów w lewo z niewłaściwych pasów
  • słaba dynamika jazdy
  • brak reagowania na zmieniające się sytuacje w ruchu drogowym, brak samodzielności
  • nieodpowiednie dostosowanie prędkości do warunków na drodze,
  • niedostateczne umiejętności wyprzedzania pojazdów w tym rowerzystów
  • brak reakcji na zmiany sygnalizacji świetlnej
  • wymuszanie pierwszeństwa przejazdu
  • nieostrożne zachowanie w rejonie przejść i przystanków
  • nieprawidłowe tory jazdy przy skrętach w lewo na drogach wielopasmowych o większej ilości pasów ruchu w tym samym kierunku
  • brak respektowania zasady ruchu prawostronnego

Błędy charakterystyczne na poszczególnych rodzajach skrzyżowań:

  • obserwacja niewłaściwych sygnalizatorów na rozbudowanych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
  • opuszczanie ruchu okrężnego bez włączonego prawego kierunkowskazu
  • nie rozróżnianie skrętu w lewo od zawracania

Podczas wykonywania manewrów egzaminacyjnych:

  • brak umiejętności odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca awaryjnego
  • brak sygnalizowania zamiaru zmiany pasa ruchu lub zmiany kierunku jazdy kierunkowskazem
  • brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania prostopadłego przodem i tyłem, parkowanie skośne i równoległe
  • korekta jazdy w czasie prostopadłego wjazdu przodem
  • błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku
  • zatrzymanie pojazdu w niewłaściwej odległości od linii przerywanej podczas jazdy wyznaczonym pasem ruchu
  • jazda bez używania pedału gazu – powoduje częste gaśnięcie silnika samochodowego
  • złe ustawienie początkowe pojazdu przed wykonywaniem poszczególnych manewrów
  • brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu

Inne:

  • pokonywanie skrętów na skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem
  • beztroska jazda w miejscach zagrożonych np. zbyt bliskie przejeżdżanie obok pieszych znajdujących się na drodze, zbyt duża prędkość w obrębie szkół
  • nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł
  • brak obserwacji znaków drogowych i niestosowanie się do nich

Jakie błędy najczęściej popełniają kursanci na egzaminie na prawo jazdy?

  • plac manewrowy – ponad 40 procent egzaminów na prawo jazdy kończy się na placu manewrowym, bardzo często osoba egzaminowana z powodu stresu kończy egzamin już na placu manewrowym, należy jednak pamiętać, że im większe ma egzaminowany umiejętności tym się mniej stresuje;
  • wymuszanie pierwszeństwa – bardzo często popełniany błąd na egzaminie, po wymuszeniu pierwszeństwa egzamin na prawo jazdy zostaje natychmiastowo przerwany;
  • słaba dynamika jazdy – jeśli kandydat na kierowcę, jeździ zbyt mało dynamicznie to niestety przez taki niby błahy błąd, może nie zdać egzaminu na prawo jazdy, gdyż powoduje zagrożenie dla innych uczestników ruchu;
  • zmiana pasa ruchu na linii ciągłej – najechanie lub przejechanie przez linię podwójną ciągłą lub powierzchnię wyłączoną z ruchu skutkuje przerwaniem egzaminu praktycznego z wynikiem negatywnym;
  • brak zatrzymania przed sygnalizatorem ze strzałką warunkową – należy pamiętać, że tutaj trzeba się zatrzymać, następnie upewnić się, że droga jest wolna, a następnie ruszyć z biegu pierwszego;
  • brak zatrzymania przed znakiem stop – brak zatrzymania pojazdu w związku ze znakiem STOP –  należy pamiętać ze trzeba się zatrzymać w miejscu wyznaczonym – linią lub w miejscu najlepszej widoczności nie utrudniając jazdy innym pojazdom;
  • nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu – jeśli pieszy znajduje się na jezdni to należy jemu ustąpić, ustępujemy także pieszym podczas skręcania w lewo lub w prawo oraz podczas cofania;
  • przejazd przez skrzyżowanie podczas nadawania światła pomarańczowego – tutaj trzeba ocenić, czy jesteśmy w stanie się zatrzymać, czy też nie, należy pamiętać, że nie należy przejeżdżać na ”późnym pomarańczowym”, gdyż jest to niedozwolone, a poza tym można stworzyć zagrożenie na drodze;
  • zbyt długa jazda lewym pasem ruchu – należy pamiętać, że w Polsce mamy ruch prawostronny i jeśli tylko jest to możliwe to poruszamy się prawym pasem;
  • niedostosowanie prędkości do warunków na drodze – przekroczenie prędkości o 20 km/h skutkuje przerwaniem egzaminu praktycznego z wynikiem negatywnym;
  • skręcanie w lewo na drodze jednokierunkowej ze środka tej drogi – należy pamiętać, że podczas skrętu w lewo ustawiamy się przy lewej krawędzi tej drogi;