Pozycje i gesty wydawane przez policjanta na skrzyżowaniu.

Zgodnie z hierarchią ważności na skrzyżowaniu to policjant jest najważniejszą osobą na min. Wszyscy kierujący są zobowiązani do wykonywania poleceń wydawanych przez policjanta lub inną osobę uprawnioną do kierowania ruchem. Sygnały dawane przez kierującego ruchem są ważniejsze niż sygnalizacja świetlna, znaki drogowe oraz prawo o ruchu drogowym czyli tzw. reguła prawej strony. Bardzo często  gesty, pozycja czy sygnały podawane przez policjanta kierującego ruchem drogowym nie są zrozumiałe dla wszystkich kierujących.

Kto może kierować ruchem?

Polecenia lub sygnały może dawać uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze:

  1. policjant;
  2.  żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej albo w razie akcji związanej z ratowaniem życia lub mienia;
  3. funkcjonariusz Straży Granicznej;
  4. inspektor Inspekcji Transportu Drogowego;
  5. umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny;
  6. strażnik gminny (miejski);
  7. pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym;
  8. osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;
  9. osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu;
  10. kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci;
  11. ratownik górski podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
  12. strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku – na terenie odpowiednio lasu lub parku narodowego;
  13. strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
  14. członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
  15. funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń;
  16. pilot podczas wykonywania czynności związanych z pilotowaniem przejazdu pojazdu nienormatywnego.

Sposób wydawania poleceń i sygnałów do kierowania ruchem na skrzyżowaniu.

Sposób wykonywania poleceń i sygnałów reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. z dnia 9 lipca 2010 r.) Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych  i Administracji z dnia 6 lipca 2010 r. (poz. 840).

Gesty kierującego ruchem
Pozycja podstawowa osoby kierującej ruchem. Stojąc w tej pozycji w widocznym miejscu osoba kierująca ruchem ocenia sytuacje na skrzyżowaniu i przygotowuje się do kierowania ruchem.
Kierowanie ruchem
Ten gest uprawnia kierującego do utrzymania kierunku jazdy i nakazuje jak najszybsze opuszczenie skrzyżowania. Gest ten dotyczy kierujących pojazdami przejeżdżającymi przed osoba kierującą ruchem.
Sygnały i gesty kierującego ruchem drogowym
Ten gest uprawnia kierującego do utrzymania kierunku jazdy i nakazuje jak najszybsze opuszczenie skrzyżowania. Gest ten dotyczy kierujących pojazdami przejeżdżającymi za osoba kierującą ruchem.
Sygnały wydawane przez kierującego ruchem drogowym
To gest, którym kierujący ruchem drogowym wykonuje w celu zmiany kierunku jazdy. Zawsze podczas nadawania tego sygnału upewnia się, czy wszyscy uczestnicy ruchu zastosowali się do niego.
Polecenie osoby kierującej ruchem - policjanta
Jest to gest wykonywany w celu zatrzymania pojazdów nadjeżdżających z prawej lub lewej strony.
Gesty, polecenie oboby uprawnionej do kierowania ruchem drogowym
Tym gestem kierujący ruchem drogowym wyznacza miejsce na linii skrzyżowania lub wyznacza chwilowe miejsce zatrzymania pojazdu.
Kierujący ruchem drogowym-sygnały i polecenia
Tymi gestami kierujący ruchem drogowym przepuszcza pojazdy jadące z lewej strony i skręcające w lewo. Pojazdy te powinny przejechać przed kierującym ruchem, nie mogą go objeżdżać.
Gesty, polecenia, sygnały wydawane przez kierującego ruchem
Te gesty są wykonywane, aby umożliwić skręt w lewo pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony kierującego ruchem drogowym. Pojazdy te skręcają bez objeżdżania kierującego ruchem drogowym czyli jadą za jego plecami.

Infografika – polecenia, gesty i sygnału osoby uprawnionej do kierowania ruchem drogowym

Infografikaskrót ze sygnalizacją świetlną
Infografika – skrót w połączeniu ze sygnalizacją świetlną, jaka jest zastępowane przez kierującego ruchem.
infografika - sygnały i poleceniw wydawane przez kierującego ruchem drogowym
infografika – sygnały i polecenia wydawane przez kierującego ruchem drogowym

  • Nowe technologie w samochodach – co musi wiedzieć przyszły kierowca?
    Nowe technologie w samochodach – co musi wiedzieć przyszły kierowca? Jeszcze dekadę temu największym marzeniem młodego kierowcy były klimatyzacja i radio z Bluetooth. Dziś wsiadamy do pojazdów, które same rozpoznają znaki drogowe, potrafią się zatrzymać przed przeszkodą i pilnują, byśmy nie przekroczyli dozwolonej prędkości. Oto przegląd najważniejszych technologii, z których warto zdać sobie sprawę przed pierwszym egzaminem, odbiorem auta czy jazdą w nieznane.
  • Stres przed egzaminem na prawo jazdy – jak go opanować?
    Dowiedz się, jak skutecznie opanować stres przed egzaminem na prawo jazdy. Sprawdź sprawdzone metody relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe i praktyczne porady psychologiczne dla przyszłych kierowców. Przy powyższym układzie artykuł odpowiada aktualnym trendom contentowym oraz realnym zachowaniom użytkowników szukających wsparcia podczas przygotowań do egzaminu
  • Więzienie za przekroczenie prędkości? Oto, co naprawdę przewidują nowe przepisy 2026
    Od stycznia 2026 r. w Polsce obowiązują zaostrzone przepisy drogowe, które wzbudziły ogromne emocje wśród kierowców i ekspertów(see the generated image above). Fala doniesień medialnych o „więzieniu za szybką jazdę” podzieliła opinię publiczną. Kiedy ryzykujesz utratę wolności, a kiedy kończy się tylko na mandacie? Sprawdzamy najnowsze regulacje, analizujemy punkty karne, konfiskatę auta i pokazujemy graficznie progi kary.
  • Zielona strzałka: Sygnalizator S-2 zatrzymać się czy jechać? Co warto wiedzieć?
    Artykuł ma na celu wyjaśnienie, jak prawidłowo postępować przy sygnalizatorze drogowym z zieloną strzałką. Będzie zawierał nie tylko przepisy prawne, ale także praktyczne porady dla kierowców, którzy chcą uniknąć mandatu za nieprawidłowe zachowanie na drodze. Czy naprawdę musisz się zatrzymać, nawet gdy droga jest pusta? Jakie zasady obowiązują w przypadku zielonej strzałki? Artykuł odpowie na te pytania i pomoże kierowcom zachować bezpieczeństwo na drodze.
  • Prawo jazdy kategorii C+E zmiany 2026
    Prawo jazdy kategorii C+E – najnowsze zmiany egzaminacyjne od 2026. … Czytaj dalej
  • Prawo jazdy dla 17-latków: nowe zasady, ograniczenia i okres próbny – co warto wiedzieć?
    Prawo jazdy dla 17-latków. W 2025 roku w Polsce wchodzi … Czytaj dalej

15 komentarzy do “Pozycje i gesty wydawane przez policjanta na skrzyżowaniu.”

  1. Poprawnie wyjaśnione oraz przystępnie opisane. Obrazki dla wielu osób znacząco pomagają w nauce – jak wiemy, część z nas ma problem z odczytwaniem prawo/lewo 🙂

  2. Niestety, nie wszystkie gesty policjantów są oczywiste… jest ich za wiele i chyba poszczególni policjanci dokładają to i owo od siebie. W teście mam fotkę policjanta, który stoi do mnie bokiem, obie ręce wyciąga przed siebie, a patrzy ani to na wprost, ani w lewo… tak pomiędzy tymi kierunkami. I pytanie „czy mam prawo skręcić w lewo?” Odpowiedziałam „Nie”. Zgadłam. Żeby następnym razem nie zgadywać, próbuję znaleźć tę opisaną postawę policjanta. Nie ma już w dwóch filmach i w tym artykule także nie ma:( Choć rozumiem, że z powodu obfitości gestów, używanych przez policjantów, wszystkich zaprezentować się nie da… Czytałam też inne Pańskie artykuły , są wartościowe. Dziękuję.

  3. Bardzo dobry materiał a raczej materiały do nauki,zrozumienia.Rewelacja.Dziękuje i Pozdrawiam

  4. Ja nie mogłam zrozumieć wszystkich podstaw dopiero się uczę wiec myślę, że to pomoże. 🙂 🙂

  5. Ja mam ciągle problem z rozróznieniem co i jak z tą postawą kierującego ruchem…materialy z tej strony troszke pomogły 🙂

  6. Pierwsza solidna strona na której jest to fachowo opisane. Oglądnołem 3 wykłady z policji i brak mowy o pozycji dla pojazdów skręcających.

    Dzięki za ten materiał, i poświęcony czas.

    Nawet w podręczniku kursanta tego nie miałem, co za żenada.

  7. Ja zawsze miałem z tym problem, choć jak ktoś jest choć trochę inteligentny to się domyśli o co chodzi.

Możliwość komentowania została wyłączona.