fbpx

Plac manewrowy – jazda po łuku – Zadanie egzaminacyjne na placu manewrowym

Plac manewrowy jazda po łuku. To zadanie wykonywane na placu manewrowym podczas egzaminie na prawo jazdy. Polega ono na płynnym pokonaniu łuku (tzw. rękawa) w sposób płynny z możliwością zatrzymania w polu zatrzymania tzw. kopertach.

Plac manewrowy jazda po łuku

Plac manewrowy jazda po łuku czyli jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku). Poniżej opisane zasady wykonania zadania oraz kryteria oceny.

Egzamin na prawo jazdy składa się z dwóch etapów. Pierwszy to egzamin teoretyczny a drugi to egzamin praktyczny. Część praktyczna egzaminu na prawo jazdy obejmuje zadania wykonywane na placu manewrowym oraz zdania w ruchu drogowym.

Podsumowując praktyczna część kursu obejmuje minimum 30 godzin za zajęć praktycznych w ruchu drogowym i na placu manewrowym. Oczywiście, jeśli kandydat na kierowcę nie czujesz się pewny za kierownicą to może dokupić dodatkowe godziny zajęć praktycznych. Jazda po łuku jest jednym z elementów, wykonuje się na placu manewrowym podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy.

Dlatego też w dzisiejszym artykule przedstawimy kilka praktycznych wskazówek na jazdę po łuku. Ponieważ zadanie to sprawia wiele problemów poczatkującym.

Plac manewrowy jazda po łuku – sposób wykonania

  1. Pozycja pojazdu na początku pasa ruchu w kopercie.
  2. Płynna jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu ( w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka)
  3. Nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających pole zatrzymania pojazdu)
  4. Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.

Wykonując zadanie można popełnić 1 błąd. Po drugiej nieudanej próbie wykonania zadania egzamin zostanie przerwany.

plac manewrowy jazda po łuku

Jazda po łuku – kryteria oceny

Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:
– silnik zgaśnie
– wystąpi utrata płynności jazdy (zatrzymanie pojazdu)
– nie zatrzymamy się w polu zatrzymania
– najedziemy na linię
– podczas jazdy do tyłu nie będziemy obserwować toru jazdy przez tylną szybę pojazdu i przez lusterka

Egzamin zostanie przerwany, jeśli:
– przejedziemy przez linię
– potrącimy lub najedziemy na pachołek lub tyczkę
– popełnimy błąd przy drugiej próbie wykonania zadania

Ponieważ zadanie to sprawia wielu kursantom problem poniżej kilka sposobów umożliwiających zaliczenie tego zadania.

Sposoby na łuk na placu manewrowym

Metoda pierwsza

  1. Rozpoczynamy jazdę do tyłu.
  2. Zamiast patrzeć w tylną szybę, patrzymy szybę prawych tylnych drzwi. Widząc w niej pierwszą tyczkę wykonujemy kierownicą pół obrotu w prawo.
  3. Mijamy w ten sposób kolejną tyczkę.
  4. Kiedy w okienku pojawi się trzecia tyczka wykonujemy kolejne pół obrotu.
  5. Teraz obserwując tor jazdy przez tylną szybę czekamy na moment kiedy środkowa tyczka koperty, do której zmierzamy znajdzie się niemal na środku szyby. W tym momencie prostujemy koła (jeden obrót kierownicą w lewo) i pilnując linii spokojnie cofamy do końca co jakiś czas spoglądając przez tylną szybę pojazdu.

Metoda druga

Plac manewrowy jazda po łuku
Plac manewrowy jazda po łuku zadanie egzaminacyjne

Różnica między wyżej opisanym sposobem polega na tym, że podczas cofania zamiast dwóch pół-obrotów wykonujemy jeden pełny obrót kierownicy w prawo, w momencie kiedy prawe lusterko mija pierwszą narożną tyczkę koperty w którą wjechaliśmy przodem. Samochód jedzie do tyłu po łuku, po czym w momencie ustawienia się równolegle do linii przy wyjściu na prostą odkręcamy z powrotem kierownicę o jeden cały obrót w lewo i kierujemy się do koperty obserwując w lusterku prawym i lewym czy odległości są podobne od linii bocznych łuku. należy pamiętać iż jadąc po prostej należy kilkakrotnie spojrzeć przez tylną szybę pojazdu.

Metoda trzecia

  1. Po wjechaniu w kopertę przodem robimy ćwierć obrotu w prawo i jedziemy do tyłu.
  2. W połowie drugiego i trzeciego słupka kolejne ćwierć obrotu w prawo.
  3. Przy dojeżdżaniu do trzeciego słupka kolejne pół obrotu kierownicą w prawo.
  4. Przy dojeżdżaniu do czwartego słupka tyłem jeden obrót kierownicą w lewo.
  5. Jazda po prostej z jednoczesnym kontrolowaniem odległości między prawą i lewą stroną w lusterkach bocznych i co pewien czas spojrzenie przez tylną szybę.

Podane wyżej triki pozwalają zaliczyć jazdę po łuku. Czy powinno się z nich korzystać podczas szkolenie lub egzaminowania musicie sami ocenić.

8 komentarzy do “Plac manewrowy – jazda po łuku – Zadanie egzaminacyjne na placu manewrowym”

  1. według drugiego triku zrobilem manewry bez błendnie ale i tak mialem wynik negatywny bo robilem tak jak instrutkor mnie nauczył a jedną rzecz ktorą zrobilem to byla zla a myslalem ze dobnrze robie ucze sie przynajmniej na swoich bledach a egzaminator mowi mi jakie poppelnilem i nastepnym razem bedzie juz dobrze

  2. witam ja juz sam nie wiem jak mam zdawac tem łuk do tyłu teraz mam testy w srode i juz dwa razy oblalem na tym łuku na jednej stonie piszą ze pól skretu kierownicą jak sie minie pierwszą tyczke wyjezdzając z koperty i pól skretu kierownicą jak sie trzecia tyczke a na innych stonach piszą ze pełny obrot kierownicą przy pierwszej tyczce ja juz sam za bardzo nie wiem a na tym placu manewrowym chyba nie ma trzech tyczek ale juz sam nie pamietam. i napiszcie mi jak lepiej zdawac

    • Najlepiej obserwować tyczki w prawym lusterku i utrzymywać od nich stałą odległość około 50 cm. Tak to się powinno prawidłowo nauczać, ale wiem, że wielu instruktorów z różnych powodów uczą na obroty kierownicą. Kiedy lusterko mija pierwszy słupek należny zrobić jeden pełen obrót kierownicą w prawo. Nie należny tego mylić z obrotem do oporu. Następnie przy wyjściu na prostą jeden obrót kierownicą w lewo. Powodzenie i proszę się nie załamywać.

Możliwość komentowania została wyłączona.