Plac manewrowy jazda po łuku. To zadanie wykonywane na placu manewrowym podczas egzaminie na prawo jazdy. Polega ono na płynnym pokonaniu łuku (tzw. rękawa) w sposób płynny z możliwością zatrzymania w polu zatrzymania tzw. kopertach.
Plac manewrowy jazda po łuku
Plac manewrowy jazda po łuku czyli jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku). Poniżej opisane zasady wykonania zadania oraz kryteria oceny.
Egzamin na prawo jazdy składa się z dwóch etapów. Pierwszy to egzamin teoretyczny a drugi to egzamin praktyczny. Część praktyczna egzaminu na prawo jazdy obejmuje zadania wykonywane na placu manewrowym oraz zdania w ruchu drogowym.
Podsumowując praktyczna część kursu obejmuje minimum 30 godzin za zajęć praktycznych w ruchu drogowym i na placu manewrowym. Oczywiście, jeśli kandydat na kierowcę nie czujesz się pewny za kierownicą to może dokupić dodatkowe godziny zajęć praktycznych. Jazda po łuku jest jednym z elementów, wykonuje się na placu manewrowym podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy.
Dlatego też w dzisiejszym artykule przedstawimy kilka praktycznych wskazówek na jazdę po łuku. Ponieważ zadanie to sprawia wiele problemów poczatkującym.
Plac manewrowy jazda po łuku – sposób wykonania
- Pozycja pojazdu na początku pasa ruchu w kopercie.
- Płynna jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu ( w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka)
- Nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających pole zatrzymania pojazdu)
- Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
Wykonując zadanie można popełnić 1 błąd. Po drugiej nieudanej próbie wykonania zadania egzamin zostanie przerwany.
Jazda po łuku – kryteria oceny
Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:
– silnik zgaśnie
– wystąpi utrata płynności jazdy (zatrzymanie pojazdu)
– nie zatrzymamy się w polu zatrzymania
– najedziemy na linię
– podczas jazdy do tyłu nie będziemy obserwować toru jazdy przez tylną szybę pojazdu i przez lusterka
Egzamin zostanie przerwany, jeśli:
– przejedziemy przez linię
– potrącimy lub najedziemy na pachołek lub tyczkę
– popełnimy błąd przy drugiej próbie wykonania zadania
Ponieważ zadanie to sprawia wielu kursantom problem poniżej kilka sposobów umożliwiających zaliczenie tego zadania.
Sposoby na łuk na placu manewrowym
Metoda pierwsza
- Rozpoczynamy jazdę do tyłu.
- Zamiast patrzeć w tylną szybę, patrzymy szybę prawych tylnych drzwi. Widząc w niej pierwszą tyczkę wykonujemy kierownicą pół obrotu w prawo.
- Mijamy w ten sposób kolejną tyczkę.
- Kiedy w okienku pojawi się trzecia tyczka wykonujemy kolejne pół obrotu.
- Teraz obserwując tor jazdy przez tylną szybę czekamy na moment kiedy środkowa tyczka koperty, do której zmierzamy znajdzie się niemal na środku szyby. W tym momencie prostujemy koła (jeden obrót kierownicą w lewo) i pilnując linii spokojnie cofamy do końca co jakiś czas spoglądając przez tylną szybę pojazdu.
Metoda druga
Różnica między wyżej opisanym sposobem polega na tym, że podczas cofania zamiast dwóch pół-obrotów wykonujemy jeden pełny obrót kierownicy w prawo, w momencie kiedy prawe lusterko mija pierwszą narożną tyczkę koperty w którą wjechaliśmy przodem. Samochód jedzie do tyłu po łuku, po czym w momencie ustawienia się równolegle do linii przy wyjściu na prostą odkręcamy z powrotem kierownicę o jeden cały obrót w lewo i kierujemy się do koperty obserwując w lusterku prawym i lewym czy odległości są podobne od linii bocznych łuku. należy pamiętać iż jadąc po prostej należy kilkakrotnie spojrzeć przez tylną szybę pojazdu.
Metoda trzecia
- Po wjechaniu w kopertę przodem robimy ćwierć obrotu w prawo i jedziemy do tyłu.
- W połowie drugiego i trzeciego słupka kolejne ćwierć obrotu w prawo.
- Przy dojeżdżaniu do trzeciego słupka kolejne pół obrotu kierownicą w prawo.
- Przy dojeżdżaniu do czwartego słupka tyłem jeden obrót kierownicą w lewo.
- Jazda po prostej z jednoczesnym kontrolowaniem odległości między prawą i lewą stroną w lusterkach bocznych i co pewien czas spojrzenie przez tylną szybę.
Podane wyżej triki pozwalają zaliczyć jazdę po łuku. Czy powinno się z nich korzystać podczas szkolenie lub egzaminowania musicie sami ocenić.
Czy pachołki są ustawione tak samo w Wordzie jak i na placu którym się uczę
Powinny być ustawione tak samo, jeśli OSK wykonał plac zgodnie z rozporządzeniem.
Ja chyba nigdy z placu manewowego w word nie wyjade! Trzy oblane egzaminy
Więcej pozytywnego myślenie no i może kilka dodatkowych godzin jazdy na placu.
według drugiego triku zrobilem manewry bez błendnie ale i tak mialem wynik negatywny bo robilem tak jak instrutkor mnie nauczył a jedną rzecz ktorą zrobilem to byla zla a myslalem ze dobnrze robie ucze sie przynajmniej na swoich bledach a egzaminator mowi mi jakie poppelnilem i nastepnym razem bedzie juz dobrze
jutro jak wroce z testow to napisze jak mi poszło będe nadzieją pozytywną ze mi sie uda 🙂
witam ja juz sam nie wiem jak mam zdawac tem łuk do tyłu teraz mam testy w srode i juz dwa razy oblalem na tym łuku na jednej stonie piszą ze pól skretu kierownicą jak sie minie pierwszą tyczke wyjezdzając z koperty i pól skretu kierownicą jak sie trzecia tyczke a na innych stonach piszą ze pełny obrot kierownicą przy pierwszej tyczce ja juz sam za bardzo nie wiem a na tym placu manewrowym chyba nie ma trzech tyczek ale juz sam nie pamietam. i napiszcie mi jak lepiej zdawac
Najlepiej obserwować tyczki w prawym lusterku i utrzymywać od nich stałą odległość około 50 cm. Tak to się powinno prawidłowo nauczać, ale wiem, że wielu instruktorów z różnych powodów uczą na obroty kierownicą. Kiedy lusterko mija pierwszy słupek należny zrobić jeden pełen obrót kierownicą w prawo. Nie należny tego mylić z obrotem do oporu. Następnie przy wyjściu na prostą jeden obrót kierownicą w lewo. Powodzenie i proszę się nie załamywać.