Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy?

Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy?

Zawsze przed wakacyjnym wyjazdem wielu kierowców stając przed koniecznością poprowadzenia samochodu z przyczepą lub przyczepą kempingową zastanawia się: czy moje prawo jazdy uprawnia mnie do kierowania takim zestawem? Wokół tego tematu narosło sporo mitów. Zwłaszcza dotyczy to sytuacji, gdy chcemy ciągnąć przyczepkę za swoim samochodem osobowym o masie całkowitej do 3,5 t, mając najpopularniejszą kategorię prawa jazdy, kategorię B.

Przyczepa jest pojazdem kołowy, który nie jest wyposażony we własnego silnika i przystosowany do ciągnięcia przez inny pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest tzw. przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg, która nie posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o DMC (Dopuszczalnej Masie Całkowitej), powyżej 750 kg muszą być obowiązkowo wyposażone w hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą lekką wystarczy prawo jazdy kategorii B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;

 

Dowód rejestracyjny

Dowód rejestracyjny

F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu

O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (hamulec najazdowy nie spełnia tej definicji)

O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, jaką można holować

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy jest większa niż wpis w rubryce O.2, to przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.

Oznaczenia kodów zastosowanych we wzorze dowodu rejestracyjnego

A – numer rejestracyjny pojazdu,
B – data pierwszej rejestracji pojazdu,
C – dane dotyczące posiadacza dowodu rejestracyjnego i właściciela pojazdu obejmują wydruk
następujących kodów i danych:

  • C.1.1 – nazwisko lub nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego*),
  • C.1.2 – numer PESEL lub REGON,
  • C.1.3 – adres posiadacza dowodu rejestracyjnego,
  • C.2.1 – nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu,
  • C.2.2 – numer PESEL lub REGON,
  • C.2.3 – adres właściciela pojazdu,

D – dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:

  • D.1 – marka pojazdu,
  • D.2 – typ pojazdu:
    • – wariant, jeżeli występuje,
    • – wersja, jeżeli występuje,
  • D.3 – model pojazdu,

E – numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy),
F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu**), wyłączając motocykle i motorowery (w kg),
F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg),
F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg),
G – masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż kategoria M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg),
H – okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie,
I – data wydania dowodu rejestracyjnego,
J – kategoria pojazdu,
K – numer świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli występuje,
L – liczba osi,
O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
P.1 – pojemność silnika (w cm3),
P.2 – maksymalna moc netto silnika (w kW),
P.3 – rodzaj paliwa,
Q – stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów,
S.1 – liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy,
S.2 – liczba miejsc stojących, jeżeli występuje.

Jakie przyczepy można holować?

Wygląda to na dosyć prostą sprawę, wystarczy spojrzeć w rubrykę O.1 ( DMC przyczepy hamowanej ) lub O.2 ( DMC przyczepy niehamowanej ) i już wiadomo jaką przyczepę można ciągnąć. No niestety nie jest to takie proste. Otóż według polskich przepisów hamulec najazdowy nie spełnia definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. Przyczepy, które można holować samochodem wyposażone są tylko w hamulec najazdowy. W takiej sytuacji stosowne rozporządzenie wskazuje, że stosunek DMC pojazdu i DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1.

Nowe zmiany po 19 stycznia 2013 roku

Po 19 stycznia 2013 roku pojawiły się nowe możliwości wraz z wejściem w życie nowej ustawy o kierujących, która zwiększa możliwości ciągnięcie przyczep dla posiadaczy kategorii B. Pozwala ona na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg. Wynika to z faktu, że nowe samochody mogą mieć masę całkowitą równą 3500 kg plus do tego ciężar przyczepki lekkiej 750 kg daje w sumie 4250 kg.

Holowanie przyczep - kategorie prawa jazdy

Infografika: Holowanie przyczep

Zostało też wprowadzone nowe uprawnienie, a mianowicie kategoria B96, które pozwala na kierowanie zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepki pod warunkiem, że auto holujące przyczepę musi mieć o 33% wyższą masę od przyczepy holowanej. Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B96 wystarczy założyć profil kierowcy i zapisać się na egzamin w ośrodku egzaminowania.

Egzamin jest identyczny jak egzamin na kategorię B+E, ale w przypadku kategorii B96 nie ma obowiązku uczestniczenia w żadnym kursie nauki jazdy. Kategoria B+E daje większe możliwości, ponieważ można ciągnąć przyczepy o DMC do 3500 kg autem o DMC do 3500 kg. W praktyce dla większości kierowców wystarczy tylko prawo jazdy kategorii B96. Należy jednak pamiętać, że samochód musi być cięższy niż przyczepa z hamulcem najazdowym. Aby obliczyć, jaką maksymalnie ciężką (DMC przyczepy) przyczepę można ciągnąć należy podzielić DMC pojazdu przez 1,33. Na przykład dla auto o DMC 2100 kg można holować przyczepę o DMC 1578 kg.

Masy aut i przyczep: niezbędne kategorie praw jazdy

  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa ≤ 750 kg  ≤ 4250 kgKategoria B 
  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa > 750 kg ≤ 3500 kgKategoria B 
  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa (> 750 kg > 3500 kg ) ≤ 4250 kg  – Kategoria B96 
  • auto ≤ 3500 kg + przyczepa > 750 kg > 4250 kg  – Kategoria B + E

O czym należny pamiętać przy holowaniu przyczep

  1. Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 4250 kg (auto 3500 kg + przyczepa lekka 750 kg);
  2. Jeśli ciągniemy przyczepę ciężka powyżej 750 kg całość zestawu nie może przekroczyć 3500 kg;
  3. Jeśli całość zestawu przekracza 3500 kg to konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B + E (z zastrzeżeniem punktu pierwszego);
  4. Kategoria B96 upoważnia do ciągnięcie przyczep powyżej 750 kg, ale nie większej niż 3500 kg z zachowaniem stosunku DMC pojazdu do DMC przyczepy 1,33:1, czyli DMC pojazdu musi być większe o 33% od DMC przyczepy, a DMC całego zestawu nie może przekroczyć 4250 kg;
  5. Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu;
  6. Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy;
  7. Długość dwuczłonowego zestawu nie może przekroczyć 18,75 metra;
  8. Bezpieczeństwo jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy;
  9. Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce:
    • poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h
    • poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h
    • droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h
    • droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h

Podobne wpisy:

Warto przeczytać:

Artykuł znaleziono poprzez poniższe frazy:

  • kategorie prawa jazdy
  • Hamulec najazdowy
  • przyczepa lekka
  • prawo jazdy b96
  • czy można prowadzić pojazd z przyczepą ciężką z kat c

147 komantarzy do wpisu: “Przyczepy, jakie kategorie prawa jazdy?

  1. Witam jak wygląda sprawa gdy w dowodzie samochodu mam :
    G: 1010kg (MW)
    F1 : 1500kg
    F2: 1500 kg
    F3: —

    Q1 1000kg, Q2 500kg.

    Chcę podpiąć przyczepę lekką , która w dowodzie rejestracyjnym ma parametry:
    Masa własna 750kg
    DMC : 750kg
    ładowność : 0 kg
    (podobno tak się obchodzi przepisy przy rejestracji przyczep z zachodu, realnie DMC przyczepy wg producenta 800kg DMC ale na tabliczce znamionowej faktycznie 750kg)

    Czy mogę normalnie tym jechać ?
    Prawko B mam 🙂

  2. Panie Dariuszu, warto wspomnieć też żeby uważać z przyczepą w innych krajach europejskich, bo na naszą kategorie B do Czech nie wjedziemy z żadną przyczepą, trzeba mieć uprawnienia BE nawet nie wiem czy kod B96 tu coś pomoże.

  3. w tych przepisach powinna być stosowana zasada życiowa:możliwość prowadrzenia dopuszczalnego ciężaru zestawu w danym momencie z uwzględnieniem proporcji mas pojazdu ciągnącego i masy przyczepy wraz z ładunkiem oraz stosownej kategorii prawa jazdy.Inaczej jest to pole do interpretacji psucia relacji Policjant-Obywatel i mniej kombinacji.A wartość DMC jak ktoś już słusznie zauważył dotyczy maksymalnego(dopuszczalnego) technicznego udżwigu sprzętu wraz z masą własną.Przykład na logikę:auto-3500kg+przyczepa 750kg kat.”B” a auto F1-2500kg; O1-2000kg +przyczepa 1000kg zkat .b;c-gdzie sens gdzie logika?

  4. Witam parametry w DWR F1 2125 F2 2125 F3 3895 G 1555 O1 1700 O2 750 diagnosta nie chce mi podbić BT ponieważ on oblicza O1 z tabliczki znamionowej od F3 odjmuje F2 i jemu wychodzi F3 1770 chociaż homologacja i instrukcja dla tego auta mówi o 1700 i teraz mam problem auto audi a4 b8 z 2011 r do tej pory było ok. Czy może mi robić problem czy to jego złośliwość.Pozdrawiam i proszę o komentarz.

    • Witam, nie jestem diagnostą więc ciężko mi się do tego odnieść. Nie spotkałem się jeszcze aby diagnosta kwestionował wpisy wydziały komunikacji w dowodzie rejestracyjnym więc można domniemać, że jest złośliwy. Myślę, że wydział komunikacji udzieli Panu bardziej wyczerpujących informacji.

  5. Witam . Pol dnia spedzilem przed monitorem oraz nawet zadzwoniłem do itd i mam dylemat. mam w DR F1. 3,5t F2. 3,5t F3, 5,5t O1, 2t i O2, 750kg.
    jeżeli pole O1, określa maksymalna masę przyczepy z hamulcem 2t czy mogę ciągnąc przyczepę o DMC 2,5t nie przekraczając wartości z DR O1. dzwoniąc na itd , pan inspektor sam nie wiedział bo art 62. kd mówi o rzeczywistej masie a nie o dcm. według mnie dopuszczalna masa przyczepki to są wytyczne producenta do jakiej zezwala na poruszanie się po drogach tego pojazdu. Pozdrawiam a w polu 01. nie ma nic o dmc tylko o max. masie przyczepy , czyli np. 500kg przyczepa plus 1500 kg ladunek. pozdrawiam

    • No tak ale ja bym to oceniał w kontekście kategorii prawa jazdy a tu pisze się o DMC czyli Dopuszczalnej Masie Całkowitej. W rozmowie z policjantami zawsze słyszę iż oni biorą zawsze pod uwagę DMC zestawu. Według mnie nie może Pan ciągnąć takiego zestawu jeśli nawet rzeczywista masa zestawu nie przekracza ograniczenia w O1.
      No i właśnie mamy przykład jak skomplikowane i niespójne jest polskie prawo, że nawet pracownicy odpowiednich służb inaczej je interpretują lub nie potrafią tego zrobić.

  6. Witam , posiadam samochód o następujących parametrach F1 – 2130 kg / f2 – 2130 kg / f3 – 3800 kg / G 1570 kg / Q1- 1700 kg / Q 2 – 750 .

    chciałbym się dowiedzieć o jakim całkowitym ciężarze z lawetą mogę przewozić auta na lawecie z hamulcem najazdowym .

    Pozdrawiam Kamil

  7. Dzień Dobry.

    Mam pytanie w dowodzie rejestracyjnym mam podane :
    – F.1 – 1570 KG
    – F.2 – 1570 KG
    – G – 1055 KG
    – 0.1 – 800 KG
    – 0.2 – 450 KG,
    czy mogę kupić do tego pojazdu przyczepkę o DMC 750 kg, np Neptun PRATIK model N7-236 ptw, gdzie w nawiasie podano DMC 400-750 kg, jak wygląda także rejestracja tej przyczepy względem w/w pojazdu?

  8. siemka
    passat 2,8 v6 4motion masa własna 1749
    max masa całkowita 2190
    na haku z hamulcem 1800 kg
    jaka lawete moge podpinać by wiesc auto 1200kg ? (na lawecie?

    • Przy określeniu zestawu potrzebne jest DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita) pojazdu i przyczepy. Jeśli przyjmiemy, że DMC przyczepy to 1800 kg to DMC auta powinny wynosić 2400 kg (33% wiecej niż DMC przyczepy). Ale wtedy całość zestawu przekracza 3500 kg a nie przekracza 4250 kg potrzebne więc będzie prawo jazdy kategorii B96 aby ciągnąc taki zestaw.

  9. Witam, posiadam samochód o następujących parametrach: F.1 – 1880, F.2 – 1880 (DMC), O.1 – 1500 (z hamulcem), O.2 – 750 (bez hamulca). Czy posiadając kategorię B mogę ciągnąć lawetę o DMC 1400 kg (z hamulcem najazdowym, masa własna 320 kg, ładowność 1080 kg).
    Chcę takim zestawem wozić samochód o masie własnej dokładnie 1080 kg.
    Wydaje mi się, że teoretycznie tak – DMC samochodu/1,33 = 1413, czyli mogę ciągnąc lawetę o DMC 1400 kg z hamulcem najazdowym.
    Na tabliczce samochodu jest podana masa zestawu 3380 kg

    • Jeśli na tabliczce znamionowej jest podana wartość zestawu 3380 kg to ja bym tej wartości nie przekraczał. Producent wie co pisze.
      Co do pytania to może Pan ciągnąć taki zestaw z kat. B ponieważ całość nie przekracza 3500 kg, ale te 13 kg różnicy dla kontrolującego może mieć kolosalne znaczenie.

  10. witam mam zamiar kupić przyczepke dwu osiową do passata na kat B z dowodu obliczyłem ze moge podczepić zestaw nie przekaraczjący 3498 kg auto +przyczepka , DMC pojazdu do 1998 czyli moge doczepić przyczepke o DMC 1500 kg z hamulcem i teraz pytanie moje czy ta przyczepka ma być zarejestrowana do 750 kg czy np do 1500 bo już się pogubiłem tak aby nikt się nie prrzyczepił

  11. witam. w Niemczech kat C uprawnia do prowadzenia zestawu pojazdów o łącznej masie dmc 6500 czy 7500 kg. jak jest w Szwajcarii? nasze przepisy też mówią że kat c -kierujący sam specjalnym może ciągnąc przyczepę do dmc 7500kg? czy zapis niemiecki można użyć w całej uni?

    • Jak to jest w Szwajcarii to nie wiem a przepisów z Niemiec nie można stosować w całej Unii. Każdy kraj ma swoje przepisy.

      Do kierowania zespołem pojazdów specjalnych lub pojazdów przeznaczonych do celów specjalnych składającym się z pojazdu kołowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i przyczepy specjalnej nieprzekraczającej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej uprawnia prawo jazdy kategorii C.

  12. Bardzo prosze o porade. Mam samochod Ford Tourneo Connect (1.6 EcoBoost) z o nastepujacych parametrach:
    F1=2320, F2=2320, F3=2920, G=1567
    oraz
    O1=742 i O2=740 (?!)

    Probowalem otrzymac jakies wyjasnienie oraz sprostowanie dlaczego w tak duzym samochodzie sa tak niskie roznice w masach przyczep. Niestety ten model tak ma i nawet interwencja u producenta w Niemczech nic nie pomogla.

    W zwiazku z powyzszym mam pytanie:
    Czy moge legalnie cignac przyczepe z hambulcem badz bez hamulca (kuriozalna roznica 2kg), jezeli przyczepa ma DMC=750kg?
    Z gory dziekuje za odpowiedz (chociaz juz domyslam sie jaka ona bedzie) 😉

    Nadmienie jeszcze, ze uzyskalem informacje iz (w Niemczech) moge wypozyczyc jakakolwiek przyczepe tylko MASA RZECZYWISTA nie moze przekroczyc DMC. Jeszcze tego nie zdarzylem zweryfikowac w rzadnym Urzdzie ale tak twierdza niemieccy koledzy.

    • No niestety ale muszę Pana zmartwić ale nie może pan ciągnąc takiej przyczepy. No właśnie tak jak Pan pisze, jeśli masa rzeczywista nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej dopuszczonej przez producenta pojazdu, inaczej może dojść do uszkodzenie pojazdu i stworzenia zagrożenie w ruchu drogowym. Widocznie konstrukcja pojazdu nie umożliwia ciągnięcia przyczep o większym DMC. Można spróbować u diagnosty dopytać się czy jest jakaś możliwość zmiany tego stanu. Dla samochodów ciężarowych po wzmocnieniu (ale przeważnie jest to konstrukcja oparta na ramie) i dodatkowych badaniach można zmienić dane w rubryce O1.

      • Dziekuje za odpowiedz.
        Samochod z tego co wiem konstrukcyjnie jest przystosowany do ciagniecia wiekszych mas (nawet do 1200kg), w zaleznosci od silnika. Tak wiec mniemam iz nie doszloby do uszkodzenia pojazdu gdybym uczepil i nawet zalatowal do nominalnej wartosci 750kg (te 8kg chyba nie mialoby tak ogromnego wplywu na konstrukcje) 🙂
        Nawet na tablicze znamienowej mam wybite wartosci od 650 do 800kg.

        Kwestia tyczy sie bardziej interpretacji przepisow. Czy wynajmujac przyczepke o DMC=750kg przy ewentualnej kontroli zostanie mi wreczony Mandat czy nie. Ale domyslam sie ze tutaj wszystko lezy w naturze i podejsciu do zycia osoby sprawdzajacej :///

        Pozwole sobie powtorzyc pytanie, czy ma Pan wiedze jak to wyglada u naszych zachodnich sasiadow w Niemczech?

        • Co do mandatu oto oczywiście można otrzymać. Co do Niemiec to zgodnie z dyrektywą unijną 2006/126/WE można ciągnąc z kat. B zestaw do 3,5 T oraz przyczepę lekką do 4,25 T ale obawiam się, ze będzie potrzebne prawo jazdy kat. B96. Takie prawo jazdy można zrobić idą tylko na egzamin państwowy.

  13. Witam. Jestem też w kropce, dzwonię w wiele miejsce i dostaję różne odpowiedzi i sam nie wiem co mam robić. Sprawa u mnie wygląda następująco:
    Potrzebuje ciągną przyczepę jednoosiową z hamulcem najazdowym o masie całkowitej 1200kg, a w dowiedzie od samochodu mam takie info:
    G – 1386kg masa samochodu
    F.1/F.2 – 1880kg dopuszczalna masa całkowita pojazdu
    F.3 – 3180kg dopuszczalna masa zespołu pojazdów
    Q.1 – 1300kg maksymalna masa przyczepy z hamulcem
    … czyli tak naprawdę wszystko by się zgadzało na moje oko. Proszę o poradę>>>

  14. Jak wygląda sprawa gdy 33% DMC pojazdu jest większe niż wartość w O.1. Np jak na załączonym w artykule dowodzie 1525kg/1,33=1146kg gdzie O.1=900kg. Czy zgodnie z tym mogę doczepić przyczepę 900kg czy 1100kg?

    • DMC pojazdu musi być o 33% większe od DMC przyczepy kiedy ciągnie się przyczepę z hamulcem najazdowym w przeciwnym wypadku stosujemy się do ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym.

    • Jeśli chodzi o dwuosiową przyczepę to ustawa o kierujących nie precyzuje jaką przyczepę można ciągnąc z kategorią B. Posiadając kategorię B można ciągnąć przyczepę lekką i inną niż lekkie pod warunkiem ze zestaw nie przekroczy 4250 kg – łącznie z ładunkiem.
      Podstawa prawna – Dz.U. 2011 Nr 30 poz. 151

      • witam
        a samochod f1=f2 – 2190kg f3 – 3790kg q1-1600 kg q2-750kg
        przyczepa typu rydwan (dwuosiowa) – 1400 kg

        czy prawojazdy kat.B wystarczą?

        • ale wartość przyczepy i samochodu nie przekracza 4250. tylko wynosi 3590 czyli przekracza wartość 3,5 tony o 90 kg

          • Aby ciągnąć zestaw do 4250 potrzebne jest prawo jazdy kat. B96 – Ustawa o kierujących Art.6 ust.2. Wszystko jest dokładnie opisane w tym artykule punkt – „Masy aut i przyczep: niezbędne kategorie praw jazdy„.

    • Kategoria B – zestaw do 3500 kg z tym, że DMC pojazdu musi być większe od DMC przyczepy o 33% – pod warunkiem, że nie ma ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
      Kategoria B – zestawem pojazd o DMC 3500 kg i przyczepka lekka o DMC do 750 kg całość zestawu nie może przekroczyć 4250 kg – pod warunkiem, że nie ma ograniczeń w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
      Kategoria C – zestaw pojazd o DMC powyżej 3500 kg plus przyczepka lekka o DMC do 750 kg

Wyraź swoją oponie o tym wpisie

Przy dodawaniu nowych komentarzy proszę pamiętać tylko o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, lub zadawania pytań dotyczących tego wpisu. Nie służą do reklamowania własnych stron, pozycjonowania ich ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie napisz do mnie e-maila.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *