fbpx

Prawo jazdy ograniczenia

Prawo jazdy ograniczenia. Ponieważ prawo jazdy może zawierać różne ograniczenia na przykład wynikające ze stanu zdrowia kierowcy lub określające możliwości prowadzenia określonego typu pojazdu. Te ograniczenia określone są w obowiązujących przepisach i oznaczają, że kierowca mający wpisane dane ograniczenie w prawie jazdy zobowiązany jest do spełnienia określonego wymagania, aby móc kierować pojazdem zgodnie z prawem. 

Prawo jazdy ograniczenia

Ponieważ prawo jazdy jest dokumentem, który upoważnia posiadacza do prowadzenia pojazdów na drogach publicznych. Jednakże, w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach, istnieje wiele ograniczeń, które mogą dotyczyć różnych grup kierowców. Dlatego też w tym artykule omówimy różne rodzaje ograniczeń prawa jazdy i dowiesz się, dlaczego istnieją oraz jak można się ich pozbyć.

Wprowadzenie

Prawo jazdy jest niezwykle ważnym dokumentem dla każdego kierowcy. Ponieważ umożliwia ono legalne prowadzenie pojazdu na drogach publicznych. Jednak nie wszyscy posiadacze prawa jazdy mają takie same uprawnienia. Istnieją różne rodzaje ograniczeń, które mogą wpływać na możliwość prowadzenia pojazdu.

Co to jest prawo jazdy?

Prawo jazdy to oficjalny dokument wydawany przez organy rządowe, który poświadcza, że posiadacz posiada odpowiednie umiejętności i wiedzę, aby bezpiecznie prowadzić pojazd. Ponieważ prawo jazdy jest zazwyczaj wydawane po zaliczeniu egzaminu teoretycznego i egzaminu praktycznego, a jego posiadanie jest wymagane do legalnego prowadzenia pojazdu.

Rodzaje ograniczeń prawa jazdy

Z uwagi że istnieje wiele rodzajów ograniczeń prawa jazdy, które mogą wpływać na kierowców, dlatego też powstał ten artykuł aby w choć małym stopniu przybliżyć tematykę. Ponieważ wielu kierowców nie zawsze wie jaki kody co oznaczają w ich prawie jazdy. W podsumowaniu tego artykułu znajdziesz klika podstawowych informacji na ten temat.

Obejmują one wiek, zdrowie, czas ważności dokumentu.

  1. Po pierwsze – Wiek: Ponieważ w Polsce istnieje minimalny wiek wymagany do uzyskania prawa jazdy w różnych kategoriach. Osoby chcące zdobyć prawo jazdy kategorii B, uprawniającej do prowadzenia samochodów osobowych, muszą mieć co najmniej 18 lat. Natomiast dla prawa jazdy kategorii A, uprawniającej do prowadzenia motocykli, minimalny wiek wynosi 24 lata. Istnieją również inne kategorie, takie jak C, D czy E, dla których obowiązują różne minimalne wieki.
  2. Po drugie i najważniejsze – Zdrowie: Aby uzyskać prawo jazdy, konieczne jest spełnienie określonych wymagań zdrowotnych. Dlatego też osoby ubiegające się o prawo jazdy muszą przejść badania lekarskie, w trakcie których ocenia się ich zdolność do prowadzenia pojazdu. Ponieważ niekontrolowane problemy zdrowotne, takie jak wady wzroku czy słuchu, mogą stanowić przeszkodę w uzyskaniu prawa jazdy lub skutkować ograniczeniami w kategoriach pojazdów, którymi można nimi kierować.
  3. Po trzecie – Czas ważności: Prawo jazdy w Polsce ma określony czas ważności. Standardowo jest to 15 lat dla większości osób. Dlatego też po upływie tego okresu konieczne jest przedłużenie ważności prawa jazdy. W przypadku nieprzedłużenia prawa jazdy w terminie, osoba traci uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Aczkolwiek lekarz może wydać ważność prawa jazdy na inny czas. Na przykład dla osób z wadą wzroku może to być 5 lat.
prawo jazdy pgraniczenia

Poniżej znajduje się kody ograniczeń praw jazdy może się komuś przydadzą.

Prawo jazdy ograniczenia – kody i symbole oraz ich wyjaśnienie

  1. 01 – wymagana korekta wzroku,
  2. 01.01 – okulary,
  3. 01.02 – soczewki kontaktowe,
  4. 01.03 – szkła ochronne,
  5. 01.04 – szkło matowe,
  6. 01.05 – przepaska na oko,
  7. 01.06 – okulary lub szkła kontaktowe,
  1. 02 – wymagana korekta słuchu,
  2. 02.01 – aparat słuchowy jedno uszny,
  3. 02.02 – aparat słuchowy obu uszny,
  1. 03 – wymagane używanie protez narządu ruchu podczas jazdy,
  2. 03.01 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
  3. 03.02 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,
  1. 05.01 – jazda tylko przy świetle dziennym,
  2. 05.04 – jazda z prędkością nie większą niż X km/h
  3. 05.03 – jazda bez pasażerów,
  4. 05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
  5. 05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy,
  6. 05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
  7. 05.08 – zakaz spożywania alkoholu,
  1. 10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
  2. 10.01 – ręczna zmiana biegów,
  3. 10.02 – automatyczna zmiana biegów,
  4. 10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie,
  5. 10.04 – regulowana dźwignia zmiany biegów,
  6. 10.05 – bez przekładni dodatkowej,
  1. 15 – wymagana modyfikacja sprzęgła:
  2. 15.01 – regulowany pedał sprzęgła,
  3. 15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
  4. 15.03 – sprzęgło automatyczne,
  5. 15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,
  1. 20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
  2. 20.01 – regulowany pedał hamulca,
  3. 20.02 – powiększony pedał hamulca,
  4. 20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
  5. 20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
  6. 20.05 – wychylny pedał hamulca,
  7. 20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
  8. 20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
  9. 20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
  10. 20.09 – regulowane sterowanie hamulca postojowego,
  11. 20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
  12. 20.11 – nożny hamulec postojowy,
  13. 20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  14. 20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
  15. 20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy,
  1. 25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
  2. 25.01 – regulowany pedał przyspieszenia,
  3. 25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę,
  4. 25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
  5. 25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
  6. 25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
  7. 25.06 – serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny itp.),
  8. 25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
  9. 25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
  10. 25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,
  1. 30 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
  2. 30.01 – pedały równoległe,
  3. 30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  4. 30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
  5. 30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
  6. 30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  7. 30.06 – wypiętrzona podłoga,
  8. 30.07 – przegroda z boku pedału hamowania,
  9. 30.08 – przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
  10. 30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
  11. 30.10 – podparcie pięty/nogi,
  12. 30.11 – elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,
  1. 35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
  2. 35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
  3. 35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów (gałek, dźwigni itp.),
  4. 35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
  5. 35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
  6. 35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia,
  1. 40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
  2. 40.01 – zwykły układ kierowania ze wspomaganiem,
  3. 40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
  4. 40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
  5. 40.04 – wydłużona kolumna kierownicy,
  6. 40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy itp.),
  7. 40.06 – wychylne koło kierownicy,
  8. 40.07 – pionowe koło kierownicy,
  9. 40.08 – poziome koło kierownicy,
  10. 40.09 – kierowanie nożne,
  11. 40.10 – alternatywny system kierownicy (drążek itp.),
  12. 40.11 – gałka na kierownicy,
  13. 40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
  14. 40.13 – ze stawem szynowym,
  1. 42 – wymagane modyfikacje lusterka (lusterek):
  2. 42.01 – zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
  3. 42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
  4. 42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
  5. 42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko,
  6. 42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól,
  7. 42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka),
  1. 43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
  2. 43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  3. 43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
  4. 43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  5. 43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
  6. 43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
  7. 43.06 – regulacja pasa bezpieczeństwa,
  8. 43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy,
  1. 44 – wymagane modyfikacje motocykli (obowiązkowe stosowanie subkodów):
  2. 44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem,
  3. 44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny,
  4. 44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny,
  5. 44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
  6. 44.05 – ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
  7. 44.06 – zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
  8. 44.07 – zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca itp.),
  9. 44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej,
  1. 45 – wyłącznie motocykle z koszem,
  2. 50 – dla określonego pojazdu/nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN),
  3. 51 – dla określonego pojazdu/tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN),
  4. 70 – wymiana prawa jazdy wydanego za granicą,
  5. 71 – wtórnik prawa jazdy (wydawany w przypadku utraty oryginalnego dokumentu prawa jazdy),
  6. 72 – ograniczenie kategorii A do kategorii A1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
  7. 73 – ograniczenie kategorii B do kategorii B1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
  8. 74 – ograniczenie kategorii C do kategorii C1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
  9. 75 – ograniczenie kategorii D do kategorii D1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
  10. 76 – ograniczenie kategorii C+E do kategorii C1+E w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
  11. 77 – ograniczenie kategorii D+E do kategorii D1+E w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
  12. 78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów[13],
  13. 95.DD.MM.RRRR. – dotyczy kategorii C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, D+E – oznacza ukończenie szkolenia okresowego lub kwalifikacji wstępnej
  1. 101 – wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu,
  2. 102 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy,
  3. 103 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy,
  4. 104 – wymiana prawa jazdy kategorii M, z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi,
  5. 105 – wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej, z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
  6. 106 – zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy,
  7. 107 – wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia – szczególnie dla kierowców z upośledzeniem narządu ruchu, protezami kończyn itp.

Należy pamiętać, że ograniczenia takie zapisane są w tabeli 12 prawa jazdy w której umieszczone są zamieszczone wyżej liczbowe kody, określające ograniczenia w korzystaniu z uprawnień.

Podsumowując

Powyższe ograniczenia w prawie jazdy w Polsce mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz utrzymanie odpowiedniego poziomu zdolności i umiejętności kierujących pojazdami. Ponieważ przestrzeganie tych ograniczeń jest istotne dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi. Dlatego działania podejmowane w celu egzekwowania tych ograniczeń mają na celu minimalizację ryzyka wypadków drogowych oraz ochronę życia i zdrowia uczestników ruchu.

Ograniczenia dotyczące wieku mają na celu zapewnienie, że osoba ubiegająca się o prawo jazdy jest wystarczająco dojrzała i odpowiedzialna, aby prowadzić pojazd. W przypadku osób starszych albo mających problemy zdrowotne, skracanie czasu ważności prawa jazdy ma na celu regularne monitorowanie ich zdolności do prowadzenia pojazdu, uwzględniając naturalne procesy starzenia się i możliwe ograniczenia zdrowotne.

Prawo jazdy ograniczenia

Dlatego badania lekarskie są istotne, aby upewnić się, że osoba spełnia odpowiednie warunki fizyczne i zdrowotne, które są niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. W przypadku wykrycia problemów zdrowotnych, takich jak wady wzroku lub słuchu, mogą być wprowadzone ograniczenia dotyczące korzystania z prawa jazdy, takie jak konieczność noszenia okularów lub aparatów słuchowych podczas jazdy.

Ponieważ przestrzeganie przepisów drogowych jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drogach. Podsumowując, kierowcy którzy nie przestrzegają przepisów, narażają siebie i innych na niebezpieczeństwo. Dlatego w celu egzekwowania tych ograniczeń, stosuje się środki kontroli, takie jak na przykład monitoring drogowy, kontrole policyjne, a także system punktowy, który karze kierowców za naruszenia przepisów drogowych.

Dlatego niestosowanie się do wpisanych w prawie jazdy kodów może mieć dla kierowcy poważne konsekwencje. Ponieważ każda niezgodność prawa jazdy z osobą lub pojazdem jest traktowana, jakby kierujący prowadził bez odpowiednich uprawnień. Grozi za to mandat w wysokości 500 złotych.

Podsumowując wprowadzenie ograniczeń w prawie jazdy w Polsce ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach i minimalizację ryzyka wypadków drogowych. Ważne jest, aby wszyscy posiadacze prawa jazdy przestrzegali tych ograniczeń i przepisów drogowych, aby utrzymać wysoki standard bezpieczeństwa na naszych drogach. Ponieważ wiedza, odpowiedzialność i regularne monitorowanie zdolności do prowadzenia pojazdu są kluczowe dla utrzymania bezpiecznego i efektywnego systemu transportu drogowego w Polsce.

3 komentarze do “Prawo jazdy ograniczenia”

  1. Witam może ktoś odpowie na moje pytanie związane z kodem 78.Mianowicie robiłem uprawnienia kat A.B.D w latach komuny bez żadnych kodów i ograniczeń i postanowiłem zrobić C I CE ale zdawałem na automacie i ku mojemu zdziwieniu wbili mi ograniczenie do tej kategorii kod 78 .Szkoła jazdy mi tłumaczyła że jeśli wcześniej robiłem uprawnienia na samochodzie z skrzynią manualną to nie będzie znaczenia w obecnej chwili czy C będę zdawał na automacie czy manualu bo kodu 78 i tak mi nie wpiszą .Być może będzie ktoś wiedział coś na ten temat i odpowie wiarygodnie na moje pytanie czy jest to słuszny wpis czy nie .Dziękuję

    • Rozporządzenia w sprawie egzaminowania w zakresie prawa jazdy kat. C, C+E, D na pojeździe z automatyczną skrzynią biegów – nie wpisuje się ograniczenia tzw. Kodu 78.

      Rozporządzenie Ministra Infrastruktury

      Z dn. 28 czerwca 2019 r.

      W SPRAWIE EGZAMINOWANIA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O UPRAWNIENIA DO KIEROWANIA POJAZDAMI

      Rozdział 6

      Wynik egzaminu

      § 30. 1. Wyniki poszczególnych części egzaminu państwowego oddzielnie dla każdej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia:

      1) egzaminator wpisuje do listy osób zakwalifikowanych na egzamin bezpośrednio po zakończeniu dla określonej osoby egzaminu, przez umieszczenie w odpowiednich rubrykach litery lub cyfry:

      a) „P” – jeżeli wynik jest pozytywny,

      b) „N” – jeżeli wynik jest negatywny,

      c) „X” – jeżeli osoba nie przystąpiła do egzaminu,

      d) „78” – jeżeli egzamin był przeprowadzony pojazdem z automatyczną skrzynią biegów – nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1, C, C+E, C1+E, D1, D, D1+E, D+E – dla osób posiadających prawo jazdy kategorii B bez ograniczenia do kierowania pojazdem z automatyczną skrzynią biegów;

  2. O właśnie tego szukałem, mam chyba nie wiem czy to te: sterowanie gazem kolanem?
    Po wypadku mam uszkodzą stopę i nie mogę ruszać nią, miałem właśnie takie prawko zrobione potem.
    Przystosowałem auto i jedzą. Chodzić chodzę jednak gaz daje kolanem.

Możliwość komentowania została wyłączona.