Czynności kontrolno-obsługowe (KATEGORIA B)

Wielu kursantów ma problem z prawidłową obsługą pojazdu egzaminacyjnego. Podczas szkolenia na prawo jazdy i egzaminu praktycznego w ośrodku ruchu drogowego wiele egzaminów zostaje oblanych przez nieznajomość wszystkich funkcji samochodu.

Aby zaliczyć pozytywnie egzamin musimy wykonać tzw. obsługę pojazdu, która polega na sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego. Mamy włączyć jedno ze świateł i sprawdzić czy działa oraz wskazać i omówić jak się sprawdza jeden z elementów znajdujących się pod maską auta egzaminacyjnego.

Oba zadania (jest to zadanie numer 1 na placu manewrowym) wykonujemy na placu i są warunkiem do przejścia do następnego etapu jakim jest jazdy po pasie ruchu do przodu i do tyłu, czyli tzw. łuku. Warto opanować wszystkie możliwości gdyż nigdy nie wiemy co przyjdzie nam omawiać gdyż zadania są losowane, po jednym z obu kategorii.

 

Pod maską

Musimy wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe:

  1. poziom oleju w silniku,
  2. poziom płynu w spryskiwaczach,
  3. poziom płynu chłodzącego silnik,
  4. poziom płynu hamulcowego,
  5. działanie sygnału dźwiękowego.

AD.1
Poziom oleju sprawdzamy na wyłączonym, zimnym silniki oraz samochód nie może stać na wzniesieniu ponieważ pomiar będzie nieprawidłowy. Wyjmujemy miarkę poziomu oleju wycieramy do sucha i ponownie wkładamy w to samo miejsce. Po ponownym wyjęciu ślad który pozostawi olej na miarce musi znajdować się miedzy wartością minimalną a maksymalną. Wartość minimalna i maksymalna znajduje się w dolnej części miarki poziomu oleju.

AD.2
Poziom płynu w spryskiwaczach sprawdzamy przez otwarcie zbiornika i sprawdzenie czy płyn jest widoczny w zbiorniku. Jeśli płyn nie jest widoczny w szyjce zbiorniczka to należy dolać.

AD.3
Poziom płynu chłodzącego musi znajdować się miedzy wartościami minimalną a maksymalną, które zaznaczone są na zbiorniczku.

AD.4
Poziom płynu hamulcowego musi znajdować się miedzy wartościami minimalną a maksymalną, które zaznaczone są na zbiorniczku.

AD.5
Sprawdzenie sygnału dźwiękowego odbywa się przez wciśnięcie symbolu trąbki na kierownicy.

 

 Światła

  1. światła pozycyjne – z przodu i z tyłu
  2. światła mijania – z przodu
  3. światła drogowe – z przodu
  4. kierunkowskaz lewy  – z tyłu, przodu i boku strona lewa auta
  5. kierunkowskaz prawy – z tyłu, przodu i boku strona prawa auta
  6. światła awaryjne – z tyłu, przodu i boku
  7. światło hamowania (stop) – z tyłu
  8. światło przeciwmgłowe tylne
  9. światło cofania (biegu wstecznego) – z tyłu

Wylosowane światło musimy włączyć, wysiąść z samochodu i wskazać je egzaminatorowi stwierdzając, że światło działa i wracamy do kabiny aby je wyłączyć.

Zapamiętaj: 

  • Światła sprawdzamy na włączonym zapłonie czyli kluczyk przekręcony tak aby zapaliły się kontrolki,
  • Jeżeli silnik pracuje to sprawdzimy wszystkie światła poza światłem cofania,
  • Kiedy silnik jest włączony zwracamy się do egzaminatora o pomoc w sprawdzeniu świateł cofania,
  • To samo w przypadku się światła hamowania (stopu), niezależnie czy silnik jest uruchomiony czy nie. Egzaminator wtedy udaje się na tyły samochodu egzaminacyjnego,a osoba egzaminowana wciska pedał hamulca,
  • Pamiętaj o wyłączeniu świateł drogowych i przeciwmgłowych przed przystąpieniem do kolejnych zadań egzaminacyjnych,
  • Podczas egzaminu na prawo jazdy poruszamy się na światłach mijania.

 

Włącznik świateł

Włącznik świateł obsługujemy w większości nowych aut, wszystkie światła za wyjątkiem awaryjnych.

Włącznik świateł

Włącznik świateł

  • Pokrętło (na zdjęciu biała strzałka) ma trzy pozycje: OFF (wyłączone) -> światła pozycyjne -> światła mijania.
  • Pierścień (na zdjęciu światło przeciwmgłowe) to światła przeciwmgłowe. OFF  (wyłączone) -> światło przeciwmgłowe tylne (włączone)
  • Popchnięcie przełącznika od siebie włącza światła drogowe na stałe, pociągnięcie go do siebie wyłącza światła drogowe i pozwala na puszczanie krótkich sygnałów ostrzegawczych za pomocą świateł drogowych.
  • Przełącznik góra-dół to kierunkowskazy prawy i lewy

 

 Galeria Suzuki Swift

Opracował: Dariusz Dahm

Wszelkie prawa zastrzeżone

 

Materiały pomocnicze

 

Podobne wpisy:


Warto przeczytać:

Artykuł znaleziono poprzez poniższe frazy:

  • suzuki swift światła
  • swiatła w suzuki swift
  • suzuki swift światla
  • światła suzuki swift
  • czynności kontrolno obsługowe

8 komantarzy do wpisu: “Czynności kontrolno-obsługowe (KATEGORIA B)

  1. Mojemu kolesiowi wysiadła zaróweczka w nissanie pojechał do serwisu i zaspiewali mu 150 pln za wymiane jednej małej zaróweczki kpiny. Poszukał w necie na forum jak wymienić zapłacił 5 pln za zarówkę troche pracy i szukania po necie i 145 pln jest na piwo.

  2. Nie tylko kobiety sa anty mechaniczne czy anty motoryzacyjne wielu facetów też. Zresztą po co to komu jak coś nawali to i tak trzeba do mechanika bo bardzo często wymiana żaroweczki w nowych autach wiąże się z rozebraniem połowy samochodu lub użyciem specjalnych kluczy. I co z tego że wiem że nie działa lub nawet mam jak sam jej nie wymienię.

  3. Głównie chodzi o kobiety tak mi się zdaje, bo one jak tu ktoś napisał są anty. Znaczy nie chcą pamiętać jak to wykonać i jak wykonać poprawienie, rozpoznać czy trafić w źródło zapytania.
    Zazwyczaj radują śmiechem, trochę to dziwne takie są kobiety..

  4. Sprawdzanie tych elementów to bzdura, który kierowca codziennie sprawdza płyny i światła. Widać ilu na drodze jeździ jednookich pojazdów.

  5. Kiedyś jak ja zdawałem bardzo dawno. Nie było tych opcji sprawdzania. Pamiętam do dziś, że to się zmieniało jak już miałem prawko w kieszeni. Kolega, który poszedł po mnie już musiał to stosować.
    Jednak żaden problem pokazać gdzie, co jest, nauczenie zajmuje około 10-20 minut.

Wyraź swoją oponie o tym wpisie

Przy dodawaniu nowych komentarzy proszę pamiętać tylko o polityce komentarzy! Komentarze służą do wyrażania opinii na temat opublikowanego tekstu, lub zadawania pytań dotyczących tego wpisu. Nie służą do reklamowania własnych stron, pozycjonowania ich ani zadawania pytań nie związanych z tematem wpisu. Jeśli masz pytanie napisz do mnie e-maila.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>